Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Świat

Nagość kontra własność

Uganda: nagie kobiety bronią ziemi

Zdjęcie z protestu ugandyjskich kobiet sprzeciwiających się oddawaniu ich ziemi koncernowi. Zdjęcie z protestu ugandyjskich kobiet sprzeciwiających się oddawaniu ich ziemi koncernowi. materiały prasowe
Ziemia, która dla wielu mieszkańców Ugandy była dotychczas jedyną żywicielką, staje się powoli towarem, na który stać tylko zagranicznych inwestorów.
Większość ziemi w Ugandzie użytkowana jest przez mieszkańców prawem kaduka, nieraz od pokoleń.Alamy Stock Photo/BEW Większość ziemi w Ugandzie użytkowana jest przez mieszkańców prawem kaduka, nieraz od pokoleń.

Czy nagie damskie piersi mogą stać się symbolem ruchu oporu? W Ugandzie – położonym tuż nad równikiem kraju wielkości Polski – wszystko do tego zmierza. Latem grupa kobiet, gołych od pasa w górę, zagrodziła drogę terenowej toyocie wiozącej Betty Amongi. Ugandyjska minister ds. ziemi jechała nadzorować mierzenie i scalanie gruntów pod budowę wielkiej (10 tys. ha) plantacji trzciny i cukrowni. Inwestorem jest koncern Madhvani, a rzecz działa się w położonym na północy kraju dystrykcie Amuru.

Kobiety krzyczały, że to ich ziemia. Niektóre w geście desperacji kładły się pod koła ministerialnego samochodu. Policja szybko stłumiła protest, ale zdjęcia z nagiego protestu poszły w świat. Zresztą, nie po raz pierwszy. Pomysł z golizną jest mocno osadzony w tradycji ludu Aczoli, z którego wywodzi się większość mieszkańców północnej Ugandy. U nas pecha symbolizuje czarny kot. U nich przynieść go mają niezawodnie łzy nagiej kobiety.

– Protesty są wyrazem desperacji. Te kobiety wiedzą, że ich opór jest skazany na porażkę. Ale walczą, bo słabi muszą walczyć – uważa Agnes Kirabo, szefowa Food Rights Alliance (FRA), pozarządowej organizacji, która ujawnia takie historie jak ta z Amuru. FRA promuje takie hasła, jak „prawa do żywności” (food rights) czy „suwerenność żywnościowa” (food sovereignty). – Po pierwsze, żywność. Jak załatwimy sprawę jedzenia, to wszystko inne się jakoś ułoży – tłumaczy sedno swojej działalności Kirabo.

1.

Większość mieszkańców bogatej północy, słysząc słowa „Afryka” oraz „żywność”, dopisuje trzecie słowo: „głód”. Przed oczami stają natychmiast poruszające obrazy umierających dzieci i wynędzniałych dorosłych.

Polityka 6.2018 (3147) z dnia 06.02.2018; Świat; s. 52
Oryginalny tytuł tekstu: "Nagość kontra własność"
Reklama