Świat

Agencja po przejściach

UNRWA: agencja po przejściach

Pierre Krähenbühl Pierre Krähenbühl Denis Balibouse/Reuters / Forum

Trudno o gorszy moment na aferę w UNRWA, Agendzie Narodów Zjednoczonych do spraw Pomocy Uchodźcom Palestyńskim. Przed rokiem administracja Trumpa, oskarżając o wszystkie możliwe grzechy, przestała ją wspierać finansowo, a to była jedna trzecia z 1,2 mld budżetu. Teraz (za sprawą telewizji Al-Dżazira) przeciekł wewnętrzny raport, który sekretarz generalny ONZ António Guterres poznał już w grudniu. Oskarża on szefostwo UNRWA, ni mniej, ni więcej, o „wykroczenia seksualne, nepotyzm, działania odwetowe, dyskryminację, tłumienie krytyki i inne nadużycia władzy”. A szczegółowo chodzi m.in. o to, że stojący na jej czele od 2014 r. Szwajcar Pierre Krähenbühl zatrudnił na stworzonym specjalnie stanowisku swoją partnerkę, razem odbywali liczne podróże po świecie klasą biznes, przy bardzo napiętej sytuacji finansowej agencji. Z kolei zastępczyni, Amerykanka Sandra Mitchell, jak ustalił raport, załatwiła wysokie stanowisko swojemu mężowi. Krähenbühl prawie nie odwiedzał siedziby agencji w Jerozolimie, pod jego nieobecność rządził żelazną ręką dyrektor wykonawczy, gnębiąc i molestując.

Szwajcaria, Holandia i Belgia już ogłosiły, że wstrzymują finansowanie agencji, wiele innych państw się do tego przymierza, a żyje ona wyłącznie z międzynarodowych datków. Niemcy zadeklarowały zapełnić wyrwę po Amerykanach, ale teraz będzie trudno. Guterres postawił tymczasowo na czele agencji swojego bliskiego współpracownika, ale straty wizerunkowe są trudne do odrobienia. A zatrudniająca 30 tys. pracowników, głównie Palestyńczyków, instytucja jest na dole praktycznie nie do zastąpienia. Kiedy powstawała w 1948 r., miała pod opieką 750 tys. Palestyńczyków zmuszonych przez Izrael do opuszczenia swojej ziemi. Teraz rejestr palestyńskich uchodźców liczy 5,5 mln osób, a sprawa ich powrotu nie posunęła się ani o milimetr.

Polityka 34.2019 (3224) z dnia 20.08.2019; Ludzie i wydarzenia. Świat; s. 11
Oryginalny tytuł tekstu: "Agencja po przejściach"
Reklama