Świat się starzeje – i w 2020 r. skończy 30 lat; po raz pierwszy mediana wieku ludności świata przekroczy 30 lat (więcej będzie tych powyżej niż poniżej). Mediana w Nigrze to 15 lat, w Polsce 41,4, ale generalnie będzie już tylko rosła. Starzejemy się masowo, bo liczba urodzin maleje, a przedłuża się ludzkie życie. Na tej statystyce zaważył też fakt, że olbrzymia grupa wczorajszych dwudziestoparolatków – ponad 100 mln w ciągu dekady – przekroczyła trzydziestkę, z tego połowa w Chinach i Indiach. A grupa dwudziestolatków już praktycznie na świecie nie rośnie.
***
W sto lat po wprowadzeniu w Ameryce prohibicji (która przetrwała 14 lat) trend jest jednoznaczny: popularność alkoholu spada. To skutek rozmaitych form zniechęcania stosowanych przez wiele państw: coraz wyższych akcyz i podatków oraz ograniczania dostępności. Szeroko dyskutowany pomysł nalepiania na butelki ostrzeżeń o szkodliwości dla zdrowia, takich jak na papierosach, zmaterializował się już w Korei Płd. Liderem w walce z alkoholem nieoczekiwanie stała się Rosja (którą pochwaliła za to WHO), gdzie konsumpcja indywidualna w przeliczeniu na czysty spirytus spadła w ciągu ostatnich 15 lat aż o 43 proc. Częściowo to efekt przesiadki z wódki na piwo i wino – i nadal każdy statystyczny Rosjanin spożywa 11,1 litra czystego spirytusu, ustępując tylko Francuzom (11,7 litra), przy średniej europejskiej 9,8 litra, ale i postęp gigantyczny. Alkohol najbardziej traci urok wśród młodych, bo ich życie społeczne przeniosło się w dużym stopniu do internetu. A trudno balować sam na sam z laptopem. Niezwykle intratny przemysł alkoholowy szuka więc nowych rynków ekspansji w Azji, ale głównie w Afryce, podobnie jak to było z papierosami. No i lansuje napoje alkoholowe bez alkoholu (niczym papierosy bez dymu).