Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Świat

Burzliwy Cypr

Ersin Tatar Ersin Tatar Anadolu Agency / Getty Images

Polityczny sztorm szaleje wokół Cypru. Od 1974 r. wyspa jest podzielona na międzynarodowo uznawaną i należącą do Unii Europejskiej Republikę Cypru (część południowa) oraz Turecką Republikę Północnego Cypru, honorowaną wyłącznie przez Turcję. I zapowiada się, że ten podział jeszcze potrwa. W niedzielę drugą turę wyborów prezydenckich na Północy wygrał Ersin Tatar, kandydat nacjonalistycznej prawicy. Pokonał w niej wieloletniego prezydenta Mustafę Akıncı’ego, zwolennika zjednoczenia wyspy. Tatar nie chce o tym słyszeć, w czym wspiera go Ankara – Akıncı oskarżył ją o „brutalną ingerencję” w wybory po stronie rywala.

Wydarzeniem, które mogło przeważyć szalę na rzecz Tatara, dotychczasowego premiera, mogła być jego decyzja z początku października o otwarciu Warosii, południowych przedmieść Famagusty, które przed 1974 r. były najbardziej prestiżowym kurortem wyspy i do niedawna niszczały w strefie niczyjej. Turyści nieszybko wrócą do Warosii, ale decyzja Tatara bardzo utrudni dialog z Południem, które domaga się zwrotu kurortu.

Ale Południe też ma swoje problemy. Przez ostatnie tygodnie Republika Cypru była pod silną presją reszty Europy, po tym jak zablokowała unijne sankcje przeciw Białorusi, domagając się podobnych wobec Turcji. Nikozja toczy spór z Ankarą o wyłączną strefę ekonomiczną na morzu, pod dnem którego zalegają złoża ropy i gazu ziemnego. Jednak w sprawie Białorusi ostatecznie ustąpiła. Jeszcze większe problemy zawisły nad Nikozją w związku z jej programem przyznawania unijnych paszportów w zamian za inwestycje na wyspie (minimum 2,5 mln dol.). Telewizja Al Jazeera w ramach prowokacji dziennikarskiej udowodniła, że Cypr masowo sprzedaje paszporty przestępcom i zbiegom. W reakcji na śledztwo Nikozja zapowiedziała zakończenie programu paszportowego 1 listopada.

Polityka 43.2020 (3284) z dnia 20.10.2020; Ludzie i wydarzenia. Świat; s. 11
Reklama