Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Świat

Gospodarka na przednówku

Drezno, biznes apeluje o ratunek. Drezno, biznes apeluje o ratunek. Matthias Rietschel/Reuters / Forum

Jak powiedział jeden z naszych rozmówców, długoterminowe przewidywania gospodarcze zawsze były trudne, ale pandemia sprawiła, że „weszły w sferę wróżenia z fusów”. Jeszcze na początku grudnia ważne instytucje ekonomiczne, jak Bank Światowy i Międzynarodowy Fundusz Walutowy, prognozowały, że po najgłębszej recesji od lat 30. XX w., w nowym roku nastąpi wyraźne odbicie światowej gospodarki. Według OECD miał to być wzrost o 4,2 proc., co oznaczałoby, że za 12 miesięcy globalny produkt brutto wróci do poziomu sprzed pandemii. Liderem, odpowiadającym za trzecią część globalnego wzrostu, miały być Chiny (plus 8 proc. PKB). Ale to wszystko było, zanim w ostatnich tygodniach pojawiła się kolejna fala zarażeń i nowy szczep wirusa w Wielkiej Brytanii.

Szukając jednak jakichś drogowskazów pewniejszych niż fusy, warto zwrócić uwagę na dwa. Po pierwsze, skuteczność szczepionek. Ich działanie będzie można ocenić dopiero za pół roku, ale rządy pod ekonomiczną presją będą zapewne próbowały jak najszybciej wypchnąć do pracy tych zaszczepionych obywateli, których uznają za bezpiecznych dla otoczenia (więcej o tym w tekście Łukasza Wójcika: Covidowa przepustka). Jeszcze bardziej chodzi tu o konsumpcję – usług i towarów, szczególnie w takich branżach, w których niezbędny jest bezpośredni kontakt (handel detaliczny, turystyka). Jeśli rządy pomylą się co do skuteczności szczepionki, świat może nie wyjść z recesji również w 2021 r.

Po drugie, równie istotny będzie efekt rządowych programów pomocowych. Kongres USA przyjął w grudniu pakiet wsparcia biznesu wart ok. 900 mld dol. Ma on nie tyle przedłużyć obowiązujące już w USA programy, co raczej przekierować je ze wsparcia wielkich korporacji, co w starym roku skończyło się m.

Polityka 1/2.2021 (3294) z dnia 29.12.2020; Ludzie i wydarzenia. Świat; s. 14
Reklama