Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Świat

Franciszek w Iraku

Papież Franciszek podczas wizyty w Iraku. Papież Franciszek podczas wizyty w Iraku. Andrew Medichini/AP / EAST NEWS

Watykan się nie kwapił, ale papież Franciszek postawił na swoim. Trzydniowa wizyta Franciszka w Iraku miała być „aktem miłości’’ i solidarności. Nie tylko z tamtejszymi chrześcijanami, ale i z krajem, który z trudem dźwiga się z chaosu po obaleniu reżimu Saddama Husajna i po wojnie z tzw. Państwem Islamskim. Dyplomacja watykańska i kuria rzymska miały wątpliwości, czy papież powinien odwiedzić Irak w czasie pandemii i chwilę po niedawnych zamachach terrorystycznych. Jednak Franciszek odwrócił tę logikę myślenia. Uznał, że wszystkie te wyzwania przemawiają za pielgrzymką. Wizyta potwierdziła, że miał rację. Do historii przejdą spotkania papieża z przywódcą szyickiej większości ajatollahem Alim al-Sistanim i z chrześcijanami w Mosulu, Irbilu i Kara Kusz. To tam działa się ich gehenna po ataku dżihadystów. Cierpieli też Jazydzi i muzułmanie stawiający opór fanatykom.

Przed upadkiem reżimu Saddama chrześcijan, głównie uznających prymat papiestwa, było w Iraku ok. 1,4 mln. Dziś ich liczbę szacuje się na ok. 250 tys. Większość emigrowała w poszukiwaniu bezpieczeństwa i normalniejszego życia. Papież zachęcał znikającą wspólnotę do przetrwania. To przecież jedna z najstarszych społeczności chrześcijańskich. Bez niej dokona się dechrystianizacja Iraku. Spotkanie z Alim al-Sistanim było poniekąd dopełnieniem wieloreligijnego spotkania w Abu Zabi w 2019 r. Wtedy papież wspólnie z Ahmedem al-Tayebem, imamem kairskiego meczetu i akademii al-Ahzar, podpisał deklarację o „braterstwie ludzi’’, odcinającą się od ekstremizmu w jakiejkolwiek religii. Tayeb reprezentuje większość sunnicką (ok. 80 proc.) wśród wyznawców islamu na świecie, ajatollah Sistani mniejszość szyicką. Watykan gra więc na dwóch fortepianach w imię wzajemności w stosunkach ze światem islamskim: muzułmanie korzystają z wolności religijnej w krajach Zachodu, niech pozwolą korzystać z wolności religijnej chrześcijanom w krajach muzułmańskich.

Polityka 11.2021 (3303) z dnia 09.03.2021; Ludzie i wydarzenia. Świat; s. 10
Reklama