Osoby czytające wydania polityki

„Polityka” - prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Świat

Orbánowe Euronews?

Euronews ma nowego właściciela

Siedziba Euronews. Siedziba Euronews. Shutterstock

Telewizyjna sieć informacyjna Euronews zmienia właściciela. Egipski magnat medialny Naguib Sawirlis i jego firma Media Globe Networks sprzedali większościowe udziały portugalskiemu funduszowi inwestycyjnemu Alpac Capital (transakcja ma zostać sfinalizowana do końca marca, a jej sumy nie podano). Zarządzający funduszem Portugalczyk Pedro Vargas David deklaruje się jako „zagorzały Europejczyk” i zapewnia, że nowy właściciel nie zamierza ingerować w niezależność dziennikarską Euronews. Stacja, nazywana szumnie „europejskim CNN”, która za rok obchodzić będzie 20-lecie, a ostatni rok zakończyła lekkim deficytem, zatrudnia ponad 400 dziennikarzy z 25 krajów i nadaje dziś w 13 językach. W tym po rosyjsku, arabsku, turecku, persku – i węgiersku (ma też redakcję w Warszawie). I to właśnie związków Portugalczyków z Węgrami, a konkretnie z premierem Victorem Orbánem dotyczy głośny artykuł portalu „Politico”.

Mário David, ojciec Pedro Vargasa Davida, były europarlamentarzysta wielokrotnie wspierający Fidesz, jest od lat 90. bliskim znajomym węgierskiego premiera, był jego oficjalnym doradcą i uczestnikiem zagranicznych podróży. Łączą ich interesy i przysługi. Alpac Capital ma biuro w Budapeszcie i na starcie był wspierany finansowo przez węgierskie spółki publiczne, w tym MOL, oraz OTP Bank. Ma też związki ze spółką technologiczną 4iG, z kręgu Orbána, w której zarządzie zasiada David junior.

Ágnes Urbán z Mertek Media Monitor, cytowana przez „Politico”, uważa, że w zakupie Euronews „trudno się doszukać racjonalności biznesowej”. To raczej „inwestycja polityczna”, przypominająca działania węgierskiej fundacji KESMA, związanej z władzą, która skupiła już w swoich rękach ponad 500 organizacji medialnych i przestawiła je na orbánizm.

Polityka 4.2022 (3347) z dnia 18.01.2022; Ludzie i wydarzenia. Świat; s. 11
Oryginalny tytuł tekstu: "Orbánowe Euronews?"
Reklama