Żyjmy Lepiej

Życie kostnego staruszka

Zapewnić sobie na starość dobrą sprawność

Aby zapobiegać skutkom starzenia, wystarczą ćwiczenia rozciągające i wzmacniające głębiej położone mięśnie korpusu. Aby zapobiegać skutkom starzenia, wystarczą ćwiczenia rozciągające i wzmacniające głębiej położone mięśnie korpusu. LJSphotography/Alamy Stock Photo / BEW
Kręgosłup po 60. roku życia nie przypomina już elastycznej kolumny, na której wspiera się całe ciało. Bo człowiek przez długie lata często go maltretuje. Ale na zmianę postępowania zawsze jest czas.

Ludzki kręgosłup tworzą 33 kręgi zakończone kością ogonową, które oddzielają od siebie krążki międzykręgowe, zwane popularnie dyskami. One są elementem stabilizującym tę całą pionową konstrukcję. 13 proc. dyskopatii (czyli wypadnięcia krążka międzykręgowego) zdarza się w odcinku piersiowym, 24 proc. – w odcinku szyjnym, ale aż 62 proc. – w odcinku lędźwiowym, zwłaszcza między kręgiem czwartym a piątym oraz między piątym kręgiem lędźwiowym a pierwszym krzyżowym. Tu bóle krzyża – powszechnie zdarzająca się dolegliwość u osób starszych – mają najczęściej swoje źródło.

Żyjmy Lepiej „Kręgosłup” (100160) z dnia 03.02.2020; Co nam dolega; s. 34
Oryginalny tytuł tekstu: "Życie kostnego staruszka"