Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Nauka

Wszystko gra!

Świąteczny przewodnik
po grach komputerowych

Gra przygodowa RPG - Dragon Age: Początek Gra przygodowa RPG - Dragon Age: Początek materiały prasowe
Gry, komputery i konsole to prezenty coraz częściej zamawiane przez nasze dzieci. Dla wielu dorosłych to jednak całkiem obcy świat. Przygotowaliśmy więc krótki przewodnik po świecie elektronicznej rozrywki.
Konsole przenośne są coraz bardziej popularne. Wśród nich pierwsze miejsce zajmuje Nintendo DSSeth Werkheiser/Flickr CC by SA Konsole przenośne są coraz bardziej popularne. Wśród nich pierwsze miejsce zajmuje Nintendo DS

Okres od października do grudnia to w świecie gier komputerowych czas żniw. Przed Bożym Narodzeniem branża komputerowej rozrywki wypracowuje połowę swych rocznych przychodów. Stąd wiele najgorętszych premier odbywa się tuż przed świętami. W tym samym czasie również producenci sprzętu do grania prześcigają się w obniżkach i promocjach. Jeśli więc mamy zamiar wkroczyć do magicznego świata gier komputerowych – lub też, ulegając prośbom, wprowadzić do niego własne dzieci – nie ma lepszego ku temu okresu. Najpierw jednak warto znać odpowiedź na kilka podstawowych pytań.

1. Czy moje dziecko w ogóle może grać?

A dlaczego nie? Gry komputerowe to dziś olbrzymie zjawisko kulturowe i społeczne oraz błyskawicznie rosnąca gałąź światowego przemysłu rozrywkowego. Ten fenomen dotyczy jednak głównie pokoleń urodzonych po 1970 r., a więc ludzi młodych. Starsi czasem kompletnie nie wiedzą, o co właściwie z tymi grami chodzi. Na linii dorośli–dzieci, młodzi–starzy wytwarza się naturalne napięcie, a gry komputerowe jako zjawisko często padają tego ofiarą. Widać to dobrze, gdy młodociani sprawcy popełniają brutalne przestępstwa, a media obwiniają gry o deprawowanie młodzieży. Takie schematyczne, płytkie myślenie w USA i krajach zachodniej Europy zaczyna jednak odchodzić do lamusa. Oczywiście ogólna brutalizacja życia ma wpływ na psychikę dzieci. Z badań psychologicznych wynika, że te, które obserwują agresywne zachowania, często same zachowują się bardziej agresywnie. Jednak przemoc pokazywana w – podkreślmy – niektórych grach nie jest wcale bardziej sugestywna niż brutalność eksponowana w filmach, piosenkach hiphopowych czy wiadomościach telewizyjnych.

Reklama