Użytkownicy mediów społecznościowych to dla analityków temat wdzięczny, bo dostarczający – często wbrew woli samych internautów – setek najrozmaitszych informacji. Aż 1,35 mld osób było aktywnych na Facebooku w trzecim kwartale 2014 roku – szacuje portal Statista. Pierwszy miliard udało się przekroczyć równo dwa lata temu. Tendencja jest rosnąca.
Czy tak różnorodną i liczną grupę da się jakkolwiek opisać? Próbę podjęli specjaliści od marketingu z grupy Optify. Użytkownikom Facebooka przyjrzeli się jednak z dystansem. Unikają zatem zbiorczych diagnoz, ale dają do myślenia, bo prócz (czasem nieco złośliwych) charakterystyk uwzględniają twarde dane dotyczące tego, jak wiele – albo niewiele – wiemy o Facebooku, a zwłaszcza o jego polityce prywatności. Regulamin Facebooka zmieni się tymczasem na początku stycznia 2015 r. – już teraz warto się przyjrzeć, co sobą w sieci reprezentujemy.
„Profil na Facebooku, owszem, służy ekspresji osobowości. Ale mówi o tobie znacznie więcej” – przekonują autorzy zestawienia. Więcej niżbyśmy chcieli – zdają się sugerować. Przyjrzymy się zatem wyróżnionym przez nich typom.
1. typ: Nowicjusz
Początki bywają trudne, bo wymagają przyswojenia pewnych zasad funkcjonowania w internetowej społeczności. Tak – również internet wypracował swój savoir-vivre. Choć nie ma jasnych wytycznych co do tego, jak wiele zdjęć – na przykład typu