Urodził się w 1977 r., studiował na Wydziale Filozofii i Socjologii UMCS w Lublinie, a następnie na Wydziale Fotografii i Multimediów ASP w Poznaniu. Mieszka i pracuje w Warszawie. Kurator wystaw, ale przede wszystkim fotograf. Wystawia od 2005 r. Jego pierwszym projektem, który spotkał się z dużym i żywym odzewem, był cykl „Gamers” (seria portretów czołówki polskich graczy komputerowych) oraz blisko z nim związane „Sale treningowe” (pokoje e-graczy) oraz „E-Słodowy” (amatorskie udogodnienia projektowane przez e-graczy). Od 2012 r. realizuje projekt „Koleżanki i koledzy”, w którym stara się ukazać bliskie mu osoby w nietypowy sposób – fotografując je w niekonwencjonalnych sytuacjach i kontekstach. Jego cykl „Disassembly” doczekał się wydania książkowego (wyd. Mundin), które otrzymało Nagrodę Fotograficznej Publikacji Roku 2014. To dość niezwykły projekt, którego bohaterami są rośliny, w większości egzotyczne kwiaty. Autor najpierw – jak badacz – rozkłada je na części, by następnie, za pomocą prostych materiałów biurowych (spinacze, klej, gumki recepturki, szpilki), ponownie „złożyć”, tworząc zaskakującą, ale i osobliwie piękną syntezę natury i kultury.
Bownika interesują zmiany w kulturze i wpływ zjawisk cywilizacyjnych na codzienne życie. Ciekawie łączy tradycyjną fotografię studyjną z konceptualizmem, nie tylko dokumentując rzeczywistość, ale ciekawie organizując ją wokół pewnych idei. Ujawnia dużą wrażliwość na malarstwo z jego podstawowymi walorami: kolorem i kompozycją. „Jego prace uwodzą wizualną siłą, stanowiąc jednocześnie wyrafinowaną intelektualnie grę z historią współczesności” – przekonywał w nadesłanym uzasadnieniu Iwo Zmyślony. Z kolei Aleksander Hudzik zwrócił uwagę na „szeroki wachlarz estetycznych tricków, od »trashowych« inspiracji po fotografię z pogranicza mody i działań artystycznych”.