Archiwum Polityki

Szach bajt

Szachowy mistrz wszech czasów Garri Kasparow postanowił, pięć lat po klęsce z komputerem Deep Blue, zmierzyć się jeszcze raz z potęgą sztucznej inteligencji.

Kolejny historyczny pojedynek między człowiekiem i maszyną rozegrany zostanie w Jerozolimie od 1 do 13 grudnia 2002 r. Tym razem przeciwnikiem Kasparowa będzie Deep Junior – program komputerowy, wielokrotny zdobywca najwyższego tytułu w szachowych mistrzostwach świata w klasie mikrokomputerów i w klasie wszystkich rodzajów komputerów. Ta ostatnia jest odpowiednikiem bokserskiej kategorii wszechwag, tyle że odnosi się do inteligencji, a nie siły.

Oficjalna nazwa meczu brzmi: „Człowiek kontra maszyna – ciąg dalszy”. Suma nagród wynosi 1 mln dol. Kasparow otrzyma 500 tys. za sam udział w meczu. Z pozostałej sumy zwycięzca dostanie 300 tys., przegrany 200 tys., a w razie remisu przeciwnicy podzielą się po równo. Gracze mają 2 godziny na wykonanie pierwszych 40 ruchów, godzinę na następne 20 oraz pół godziny na zakończenie gry. Mecz zakontraktowany został na sześć partii.

Ludzkość ma nadzieję, że Garri pokona komputer – stwierdził Kirsan Iljumżinow, prezes Światowej Federacji Szachów. Mieszkający w Moskwie Garri Kasparow, od 17 lat uznawany za najlepszego szachistę świata, oświadczył, że jest dobrze przygotowany do meczu. Uważa się za faworyta tego pojedynku. Polski programista Marek Kołacz, którego program Rzeźnik zajął pierwsze miejsce w tegorocznych Mistrzostwach Polski Programów Szachowych, stwierdził: – Człowiek nadal jeszcze ma realne szanse wygrać w szachy z maszyną w grze bezpośredniej.

Deep Junior grał już z ludźmi i od dwóch lat nie przegrał ani jednego meczu. Pierwsza wersja programu powstała w 1994 r. Jego twórcami są dwaj izraelscy programiści Amir Ban i Shay Bushinsky.

Polityka 41.2002 (2371) z dnia 12.10.2002; Społeczeństwo; s. 96
Reklama