Archiwum Polityki

Włącz się i Ty!

Już co dziesiąty mieszkaniec Ziemi korzysta z Internetu. Nigdy nie jest za późno, aby przyłączyć się do tej największej światowej wspólnoty. Oto pierwsze kroki dla debiutantów i wiele dobrych rad dla zaawansowanych.

Niniejszy poradnik adresujemy głównie do tych, którzy jeszcze nie należą do grupy internautów – znajdą w nim podstawowe informacje o tym, jak się włączyć do sieci. Tym, którzy już są internautami, proponujemy remanent i sprawdzenie, czy korzystają z Internetu w optymalny sposób. Wszystkim zaś polecamy porady, jak za pomocą komputera zrobić porządek w wakacyjnych wspomnieniach.

Pośrednikiem między komputerem a siecią może być zarówno telefon zwykły jak i komórkowy. Można również rozważyć instalację łącza stałego, wykorzystując zarówno technologie przewodowe, radiowe jak i sieci telewizji kablowej. Znajomość oferty pozwoli dokonać optymalnych wyborów.

Zacznijmy od 020

Gdy mamy w domu komputer zaopatrzony w modem (urządzenie takie można kupić za 100–150 zł) i linię telefoniczną, to najprostszym sposobem korzystania z Internetu jest tzw. dial-up, czyli łączenie się za każdym razem, gdy chcemy uzyskać dostęp do sieci, ze specjalnym numerem operatora telekomunikacyjnego. Największą popularnością cieszy się w tej chwili numer 0202122 udostępniony przez Telekomunikację Polską. Płaci się za korzystanie z tego numeru niezależnie od miejsca, z którego się dzwoni, jak za rozmowę lokalną (patrz ramka powyżej). Podobną usługę oferują również inne firmy i jest ona zazwyczaj dostępna również dla abonentów TP SA. Należy jednak sprawdzić, czy konkurencyjny operator działa w naszej strefie numeracyjnej, bo inaczej koszty połączenia wzrosną jak w rozmowie międzystrefowej. W pewnych sytuacjach, korzystanie z usług konkurencji może się jednak opłacać.

Abonament i callback

Gdy z rachunku telefonicznego wynika, że na połączenia z numerami 020 (rubryka sieci teleinformatyczne) wydajemy ponad 100 zł, wówczas warto zacząć rozglądać się za tańszym dostępem do Internetu.

Polityka 37.2002 (2367) z dnia 14.09.2002; Przewodnik; s. 78
Reklama