Archiwum Polityki

Koniec dyktatury jaja

W tegorocznym konkursie Samochód Roku bezapelacyjnie zwyciężył Ford Focus. W pobitym polu zostawił całkiem dobre auta - Opla Astrę II, Peugeota 206 i Audi TT. Przyznawany od 1964 roku tytuł Samochodu Roku uważany jest za najbardziej prestiżowe wyróżnienie w europejskim przemyśle motoryzacyjnym. Uznanie jurorów pozwala zwycięskim autom łatwiej odnieść rynkowy sukces.

Konkurs Car of the Year to inicjatywa siedmiu redakcji pism (motoryzacyjnych jeśli nie liczyć "Sterna") z Francji, Włoch, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Danii, Holandii i Niemiec. Werdykt wydaje kilkudziesięciu dziennikarzy specjalizujących się w problematyce motoryzacyjnej. Najliczniej reprezentowani są Niemcy, Włosi, Hiszpanie, Francuzi i Anglicy, jest też grupa Skandynawów, a od kilku lat piątka przedstawicieli Europy Środkowo-Wschodniej (w tym jeden Polak).

Kandydatów do tytułu zgłaszają producenci. Warunkiem jest, by auto było nowym modelem, a nie modernizacją już istniejącego, oraz by w roku, w którym dokonywany jest wybór, trafiło do sprzedaży przynajmniej w pięciu krajach. Obowiązkiem producentów jest też zaprezentowanie swych samochodów jurorom i umożliwienie im odbycia jazd testowych. Następnie dokonywana jest wstępna selekcja. Każdy sędzia może wybrać spośród zgłoszonych modeli (w tym roku było ich 23) pięć, które ocenia najwyżej. Na tej podstawie wyłaniani są finaliści.

W tym roku do finału zakwalifikowały się: Audi TT, zaawansowany technologicznie model coupé o nadwoziu wykonanym z aluminium; Ford Focus uznawany od początku za faworyta; Peugeot 206 - bardzo efektowne auto francuskiej firmy; Opel Astra II, następca cieszącego się ogromną popularnością modelu; wreszcie Volvo S80 - komfortowa limuzyna, w której jest niemal wszystko co nowe w dziedzinie bezpieczeństwa.

Każdy z oceniających miał do dyspozycji 25 punktów, które mógł rozdzielić pomiędzy poszczególne modele. Zgodnie z przewidywaniami, niemal jednogłośnie wszyscy oceniający wskazali na Forda Focusa. Aż 42 sędziów ten właśnie samochód uznało za najlepszy. Na drugim miejscu znalazł się Opel Astra II, a na trzecim Peugeot 206. Kolejne miejsca zajęły Audi TT i Volvo S80.

Polityka 49.1998 (2170) z dnia 05.12.1998; Społeczeństwo; s. 78
Reklama