Archiwum Polityki

Alleluja i do przodu

Komitet SOS dla Radia Maryja, pod hasłem groźby likwidacji rozgłośni, organizuje "demonstrację modlitewną" na Jasnej Górze. Tymczasem nikt nie chce Radia zamknąć. Być może na kilka miesięcy zamilknie osiem stacji dla 150 tys. słuchaczy, ale i to się prawdopodobnie nie zdarzy. Jak się oblicza, Radia Maryja słucha około 4-6 mln ludzi.

7 października br., w dzień Matki Boskiej Różańcowej, w Warszawie mieli maszerować z pl. Piłsudskiego pod Sejm i siedzibę premiera zwolennicy Radia Maryja. Ojciec Tadeusz Rydzyk, dyrektor Radia, wielokrotnie napominał swoich słuchaczy, aby licznie wzięli udział w demonstracji. "Ja was nie zachęcam - mówił - ale jak już macie iść, to musi być was dużo". Ostatecznie zmienił zdanie: nie Warszawa, a Częstochowa.

Bolesław Sulik, do niedawna przewodniczący KRRiTV, a przedtem jej członek, wspomina, że u początków Radia Maryja była "garść pojedynczych wniosków na stacje małej mocy". Za kadencji pierwszego przewodniczącego Marka Markiewicza postanowiono potraktować je jako wniosek o sieć ogólnopolską. Krajowa Rada uznała wówczas, że istnieje potrzeba istnienia radia religijno-modlitewnego. Ojciec Rydzyk zrobił na członkach Rady doskonałe wrażenie. Pokazał się jako człowiek przedsiębiorczy i rzutki organizator. Zanim jeszcze uzyskał jakiekolwiek zezwolenie, już postawił pierwszą antenę.

- Nie miałem wątpliwości - mówi Sulik - że takie radio powinno powstać. Sam wywodzę się z małej, ubogiej wsi. Wiem, że prosta wiejska religijność niesie za sobą wartości etyczne. Po kilku latach Sulik bez sympatii mówi o Radiu Maryja. Znakiem firmowym tego Radia stały się, jego zdaniem, "Rozmowy niedokończone", w których dominuje nietolerancja i autorytaryzm. Grupa posłów, związanych z Radiem Maryja, przygotowała wniosek o postawienie Bolesława Sulika przed Trybunałem Stanu za dyskryminowanie Radia i działanie przeciwko niemu. - Ojcu Rydzykowi - stwierdza z rezygnacją Bolesław Sulik - potrzebni są szatani. Ja zostałem nominowany na jednego z nich.

Miliony dusz

Zdaniem Juliusza Brauna, obecnego przewodniczącego KRRiTV, zapowiadana  demonstracja to strategia marketingowa Radia Maryja.

Polityka 41.1999 (2214) z dnia 09.10.1999; Społeczeństwo; s. 72
Reklama