Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Archiwum Polityki

Dobry wojak Czech

Jeśli nawet nie istnieje charakter narodowy, to z pewnością Czesi – a przynajmniej czescy piłkarze – stanowią żywy dowód, że istnieją narody z charakterem. Jak oni to robią?

Wiecie, kim są Czesi? To śmiejące się bestie!”. Mijają lata, zmieniają się ustroje, a to zdanie z hrabalowskich „Pociągów pod specjalnym nadzorem” wciąż pasuje jak ulał do naszych południowych sąsiadów. My napinamy muskuły, przelewamy krew, święcimy we własnym gronie nieznane reszcie świata rocznice – a górą i tak zawsze są Czesi.

– Że co, ci... – i tu zapewne niejeden czytelnik z wściekłością zmiele w ustach niecenzuralne słówko. Jak to, a tchórzowska kapitulacja w 1939 r., a największy na świecie pomnik Stalina w Pradze, wzniesiony akurat wtedy, gdy kult Ojca Narodów zaczęli demontować już nawet Sowieci – czy to są przykłady charakteru? Cóż, dla nas, Polaków, którzy gotowi jesteśmy choćby na zbiorowe samobójstwo, byle dobrze wypaść w podręcznikach (nad którymi będą przysypiać nasze wnuki) – z pewnością nie. Podstawowa różnica między nami i Czechami polega więc chyba właśnie na stosunku do historii – im historia nie ciąży, ona im co najwyżej zawadza.

Parafrazując Norwida, można by powiedzieć, że dla Czechów ojczyzna to „wspólny, zbiorowy rytuał spędzania wolnego czasu”. O tym, jak bardzo są przywiązani do swego stylu życia, którego kwintesencją jest powiedzenie: To chce klid (w wolnym przekładzie: Nie pali się), może przekonać się każdy turysta, któremu przyszłoby do głowy, żeby cokolwiek w Czechach załatwić szybko.

Może rytm naszego życia wyznaczają zrywy, niekiedy nawet powstańcze, ale Czesi do zrywu są skłonni tylko wówczas, gdy to naprawdę ma sens – na przykład na boisku piłkarskim. W innym wypadku zawsze znajdą rozbrajającą wymówkę, jak choćby pewien praski taksówkarz, który z wisielczym spokojem wytłumaczył mi kiedyś, dlaczego dowiózł mnie zupełnie gdzie indziej, niż chciałem: Vzdyt ja nejsem robot.

Polityka 27.2004 (2459) z dnia 03.07.2004; Społeczeństwo; s. 88
Reklama