Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Archiwum Polityki

Klasa wyższa, klasa niższa

Po czerwcowych wyborach 1989 r. nastąpiło ponowne przebudzenie aktywności społecznej, ale skala tego zjawiska była ograniczona. Niebywała masowa aktywność lat 1980–81 – fenomen w skali światowej – została bezpowrotnie zniszczona przez stan wojenny. Wprawdzie tuż po 4 czerwca ci wszyscy, dla których pierwsza Solidarność stanowiła istotne, być może jedyne w ich biografii, przeżycie wolności, mogli się poczuć suwerenni i mieć świadomość odniesionego zwycięstwa, ale niedługo później wielu uznało z goryczą: wygraliśmy, a ja przegrałem. W moim przekonaniu wolność jest wartością dla wszystkich i w tym sensie wszyscy na wolności Polski i wolności Polaków zyskali, co jednak nie znaczy, iż w wymiarze społecznym wolność musi być tak dramatycznie okupiona ekonomiczną nierównością. Dziś znaczna część naszych rodaków czuje, że jest po stronie przegranych.

Nie było szans, by zagospodarować i zmodernizować wypracowany za PRL wielki, choć nieefektywny potencjał społeczny, a teraz tym bardziej tych szans nie ma. Chodzi nie tylko o robotników, ale też o chłopów. Teraz polska wieś cierpi na dojmującą zapaść cywilizacyjną. W czasie akcji rekrutacyjnej na wyższe uczelnie w ogóle nie natrafiam na kandydatów ze środowiska chłopskiego. Nie mogą ubiegać się o studia wyższe, bo zwykle nie kończą szkół średnich – ich rodzin zwyczajnie nie stać na opłacanie dojazdu do szkoły. Tacy ludzie będą mieć później dojmujące poczucie krzywdy wynikłe z przekonania, że w stosownym momencie zostali pozbawieni szansy. To samo da się wyczytać z konfliktu między młodymi mieszkańcami blokowisk a studentami, o czym świadczą niedawne wydarzenia w Łodzi – idziemy bić studentów, bo to ci, którym się udało.

W przypadku inteligencji sprawa jest bardziej skomplikowana. Samo pojęcie inteligencji nie ma odpowiednika w świecie zachodnim, u nas natomiast wiązało się ze specyficznym systemem wartości i wzorem kulturowym charakterystycznym dla tradycji szlacheckiej.

Polityka 23.2004 (2455) z dnia 05.06.2004; s. 78
Reklama