Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Archiwum Polityki

Laur dla atlety

Czym było dla starożytnych Greków uprawianie sportu? Dlaczego stał się tak ważny, awansując wręcz do miana życiowej filozofii? Czy tegoroczna olimpiada w Atenach ma jeszcze coś wspólnego z greckimi igrzyskami?

Wyobrażenie o sporcie w starożytnej Grecji w dużej mierze opiera się na sztuce klasycznej, w której artyści przedstawiali harmonijne ciała młodych dyskoboli, oszczepników, walczących bokserów, dumnych woźniców czy wieńczonych laurem zwycięzców. Na wystawie „Olimpiada. Sport w sztuce greckiej od VI w. p.n.e. do V w. n.e.”, czynnej do końca czerwca w warszawskim Muzeum Narodowym, dominuje właśnie taki obraz sportu w starożytności. Ponad 150 wspaniałych zabytków sprowadzono nie tylko z całej Polski, ale i z Ermitażu, Luwru, Berlina, a nawet Aten. Wśród nich są przepięknie dekorowane wazy ze scenami sportowymi, terakoty, monety, a także marmurowe i brązowe posągi będące rzymskimi lub nowożytnymi kopiami rzeźb dłuta greckich mistrzów jak Lizyp, Poliklet czy Myron.

Tymczasem sceny, które w malarstwie wazowym czy w rzeźbie wydają się pozbawione emocji i wysiłku, są dalekie od rzeczywistości, tak przynajmniej wynika z artykułów zamieszczonych w katalogu wystawy. Sport, tak jak dziś, wiązał się z nadludzkim wysiłkiem, wyrzeczeniami, treningami i ścisłą dietą, a igrzyska, zwane po grecku agonami, z bezwzględnym współzawodnictwem. Nad każdym stadionem czy hipodromem unosił się zapach potu, krwi i kurzu, a widzowie z zapartym tchem obserwowali, jak atleci z determinacją walczą o najwyższą stawkę – olimpijski wieniec laurowy. W Olimpii zwycięzca był tylko jeden. Wszyscy inni byli przegranymi.

Sport był znany jeszcze przed Grekami.

Jedno z najstarszych przedstawień zapaśników pojawia się na ścianie egipskiego grobowca datowanego na początek 2 tys. p.n.e. Malowidło z boksującymi się chłopcami znalezione w Akrotiri (mieście zniszczonym ok. 1450 r. p.n.e. podczas wybuchu wulkanu na Therze) czy naczynie z bokserami z willi w Agia Triada na Krecie dowodzą, że walki sportowe były popularne już w kulturze minojskiej.

Polityka 22.2004 (2454) z dnia 29.05.2004; Nauka; s. 78
Reklama