Brawurowy zamach na esesmanów w lesie pod Ełkiem w październiku 1943 r. doczekał się pomnika i uwiecznienia w literaturze, a jego uczestnicy – orderów Virtuti Militari. Tyle że nie miał miejsca.
O społecznych i kulturowych konsekwencjach I wojny światowej opowiada prof. Maciej Górny z Instytutu Historii PAN.
Getto było hermetycznie odizolowane. Co zatem było celem ruchu oporu w takim miejscu? Ujmując rzecz banalnie – przeciwstawienie się zamiarom niemieckim. Marian Turski opowiada o pierwszym i ostatnim dniu w getcie łódzkim przeddzień 80. rocznicy jego likwidacji.
Bohater „Poematu o Cydzie” to ideał średniowiecznego rycerza, który jest u nas mało znany. Mało kto wie, że jego pierwowzór – urodzony w 1043 r. Kastylijczyk Rodrigo Díaz – nie był tak idealny jak jego literacki odpowiednik.
Czy nam się to podoba, czy nie, tkwimy zakleszczeni w plemienno-magicznych kategoriach historycznej pamięci. A są to kategorie binarne i proste, porządkujące wyobraźnię i emocje wedle manichejskiej zasady fatalnego dualizmu. Albo czarno, albo biało.
Z jednej strony okupant, z drugiej silnie zaznaczające swe istnienie państwo podziemne. Oto Warszawa w czasie poprzedzającym wybuch powstania.
„Kultura na weekend” wraca z wakacji z opowieściami z czasów powstania warszawskiego.
O psychospołecznych cieniach przeszłości Michał Bilewicz opowiada Marcinowi Zarembie.
Dlaczego w Polsce nie zrealizował się model chiński: połączenia kapitalizmu z autorytaryzmem? Na te pytania w rozmowie z Marcinem Zarembą odpowiada Michał Przeperski.
Co kobiety w czasach PRL miały w szafie, dlaczego modliły się do Najświętszej Panienki i na czym polegał ich awans społeczny. Rozmowa z Maciejem Jakubowiakiem.