Archiwum Polityki

Enter i do przodu!

Są młodzi, wykształceni, spostrzegawczy. Pewnie dlatego pierwsi docenili możliwości, jakie daje sieć www. Dziś przedsięwzięcia pionierów polskiego Internetu wyrastają z wieku dziecięcego. A ich właściciele z garażu wchodzą na biznesowe salony.

Gadu-Gadu, najpopularniejszy w Polsce komunikator internetowy, ma dziś 3,5 mln użytkowników, ale jego twórca nie dorobił się sekretarki, a firma mieści się w prywatnym mieszkaniu. Szefowie internetowej giełdy pracy www.pracuj.pl nie umieścili na drzwiach tabliczki z nazwą portalu, bo tuż obok, przed lokalnym pośredniakiem, ustawiają się kolejki bezrobotnych, którzy sparaliżowaliby pracę firmy. Właściciele wirtualnego biura podróży Travelplanet.pl wyślą w tym roku na urlop 10 tys. Polaków, ale sami nie mają czasu na wakacje. Z kolei skłóceni twórcy portalu Wirtualna Polska od lat nie rozmawiają ze sobą, a swoje wirtualne dziecko doprowadzili na skraj upadku. Kim są dziś eKolumbowie – pionierzy polskiego Internetu – i jakie losy czekają ich przedsięwzięcia?

Łączy ich młody wiek. Pracuj.pl zakładało cztery lata temu dwóch studentów ekonomii i zarządzania: Przemysław Gacek i Rafał Szczepanik. Potem dołączyło do nich czworo przyjaciół z uczelni: Oksana, Maciek, Paweł i Marcin. Początkowo chcieli zrobić stronę www z poradnikiem dla znajomych – jak szukać pracy, jak napisać CV. Szybko jednak zauważyli, że większość odwiedzających ich serwis najpierw klika na dział „oferty”. Postanowili przekształcić się w wirtualną tablicę ogłoszeń – pośrednika, który ułatwi kontakt poszukujących zajęcia z pracodawcami. Pracuj.pl działa tylko w Internecie. – Gdy poszliśmy do urzędu gminy zarejestrować spółkę, trudno było wskazać, czym właściwie ma się zajmować – mówi Przemysław Gacek. W oficjalnym formularzu nie przewidziano biznesu wirtualnego.

Łukasz Foltyn, twórca najpopularniejszego polskiego komunikatora internetowego, miał 26 lat, gdy napisał prosty program SMS Express. Miał on umożliwić internautom wysyłanie wiadomości tekstowych z sieci na telefony komórkowe.

Polityka 50.2004 (2482) z dnia 11.12.2004; Gospodarka; s. 44
Reklama