Ta krótka scena spełnia jednak swą rolę. Zarysowuje postać zgorzkniałego mędrca, wprowadza w atmosferę lęku, ciążącą nad polityczną elitą stolicy: bezpiecznie można pić wodę tylko z fontanny, tę bowiem zasila publiczny akwedukt! A tymczasem Seneka, choć już nie pojawia się na kartach powieści, nie miał tam bowiem żadnej istotnej roli do spełnienia, realnie wciąż pozostawał ważną postacią w zakulisowej grze politycznej – aż do jej i swego tragicznego końca.
Seneka to najlepiej nam znany Rzymianin z I wieku n.e., a więc sprzed dwóch tysięcy lat. Choćby z tej przyczyny godzi się poświęcić mu nieco uwagi u progu III tysiąclecia. I to zwłaszcza w roku 2001, jest bowiem wielce prawdopodobne, że urodził się w 1 roku n.e.! Wywarł trwały wpływ na kulturę europejską.
Znamy nie tylko podstawowe fakty z jego życia: Lucjusz Anneusz Seneka, urodzony w hiszpańskiej Kordubie w średnio zamożnej rodzinie wybitnego retora, w stolicy dzięki pomocy krewnych rozpoczął z powodzeniem karierę polityczną, wszedł w bliskie kontakty z domem cesarskim za Klaudiusza i potem za Nerona, chyba nawet zbyt bliskie; zapłacił za to wygnaniem, przywrócony jednak do łask dzięki nowej żonie cesarza Klaudiusza Agrypinie był opiekunem studiów jej syna Nerona, a w początkach jego panowania należał do najbardziej wpływowych ludzi Imperium; potem pozornie odsunął się od życia publicznego, lecz i tak został zmuszony przez swego wychowanka do popełnienia samobójstwa w roku 65. Oczywiście te informacje można jeszcze wzbogacić różnymi szczegółami. Jednakże podobnego typu elementy biografii posiadamy też o wielu osobach tamtej epoki, o politykach, pisarzach, dowódcach, a nawet o ówczesnych biznesmenach. W przypadku wszakże Seneki mamy do czynienia z czymś znacznie istotniejszym i, jeśli chodzi o postacie starożytności, bardzo rzadkim.