Archiwum Polityki

Bez cenzury

[dobre]

W Muzeum Narodowym w Gdańsku, gdzie znajduje się jeden z najsłynniej-szych obrazów w polskich zbiorach, „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga (1440–1494), postanowiono zorganizować cykl wystaw obrazów podejmujących tematykę końca świata. Na inaugurację wybrano Michała Anioła Buonarrotiego (1475–1564), genialnego malarza i rzeźbiarza włoskiego renesansu. Ponieważ nie sposób było sprowadzić oryginału – fresk namalowany na ścianach Kaplicy Sykstyńskiej mierzy 16 na 13 metrów – musimy zadowolić się dwoma rysunkami, które wypożyczyła Casa Buonarroti we Florencji. Są to szkice do malowidła, które dziś uchodzi za niedościgły wzór malarskiego kunsztu, w swojej epoce wywołało zaś skandal. Porównywano je z dekoracją łaźni, nie brak było głosów, żeby je po prostu zamalować. W końcu zdecydowano się na kompromis i wynajęto malarza, któ-ry nagim postaciom domalował przepa-ski. Oprócz rysunków Michała Anioła na wystawie zobaczymy także ryciny z epoki, które przedstawiają słynny fresk w wersji sprzed cenzury. A.Gr.

[bardzo dobre]
[dobre]
[średnie]
[złe]
Polityka 50.2001 (2328) z dnia 15.12.2001; Kultura; s. 38
Reklama