Archiwum Polityki

Rap Eklezjasty

„Ktoś ty?” – pyta w III akcie „Akropolis” odchodzącego w wieczność Anioła (a może samego Boga) wyczerpany nadludzką walką Jakub. „Konieczność” – słyszy w odpowiedzi. W przedstawieniu Piotra Cieplaka to słowo nie pada, rym zawisa w powietrzu. Czy dlatego, że odpowiedzią na pytanie biblijnego wnuka Abrahama jest tu cały spektakl?

Przed ośmiu laty we Wrocławiu „Historyją o chwalebnym zmartwychwstaniu Pańskim” zapoczątkowana została jedna z najoryginalniejszych nitek twórczych w naszym teatrze. Ścieżka wiodąca na coraz rzadziej odwiedzane obszary elementarnych pytań, światopoglądowych wyborów, generalnych prawd. „Historyja” (powtórzona w warszawskim Dramatycznym) zyskała sobie status spektaklu co się zowie kultowego – przecież nie z powodu formy czy atrakcji widowiskowych ani nie przez wzgląd na osobę autora – XVI-wiecznego paulina.

Polityka 5.2001 (2283) z dnia 03.02.2001; Kultura; s. 56