Archiwum Polityki

Inwazja mocy

Było to efektowne w swojej symbolice wejście w XXI wiek. Fuzja Time Warner z America Online (AOL), wartości setek miliardów dolarów (na giełdzie osiągnęły w sumie 350 mld dol.), jest największym biznesowym mariażem w historii. Otwiera epokę wszechobsługujących odbiorcę koncernów medialnych, zaspokajających wszystkie jego potrzeby – informacji, rozrywki i wymiany myśli – i docierających bezpośrednio do domów. Skłania też do refleksji nad dalekosiężnymi konsekwencjami tego przełomu, dotyczącymi choćby niezależności środków masowego przekazu.

Powszechną ekscytację wzbudził przede wszystkim pozornie dziwny dobór połączonej pary. Time Warner jest w końcu gigantem o dochodach rzędu 27 mld dol. rocznie, imperium rozrastającym się od dziesięcioleci, które ostatnio pochłonęło TBS, czyli telewizyjne imperium Teda Turnera, twórcy CNN. America Online istnieje dopiero od 15 lat, jeszcze pięć lat temu była tylko jedną z wielu firm łączących Amerykanów z Internetem, trzy lata temu mówiło się wręcz, że odpadnie z konkurencji.

Polityka 4.2000 (2229) z dnia 22.01.2000; Społeczeństwo; s. 76