Archiwum Polityki

Więcej, czyli mniej

Po artykule o podwyżkach nauczycielskich płac („Podwyżki przez obniżki”, POLITYKA 41) otrzymaliśmy kilkadziesiąt listów od zainteresowanych; wciąż napływają nowe. Nasi korespondenci informują o faktach i o nastrojach panujących w środowisku. Sygnalizują, że rozhuśtane, negatywne emocje mają fatalny wpływ na codzienną pracę.

Stan nauczycielskiego ducha opisywany jest najczęściej jako rozgoryczenie, poczucie zawodu i krzywdy. „Obrażono naszą godność”, „Czujemy się ofiarami oszustwa”, „Potraktowano nas w sposób poniżający” – to sformułowania charakterystyczne dla większości listów. „Nastroje są fatalne, a pogłębia je bezradność, wynikająca stąd, że nauczyciele nie mają żadnej siły przebicia. Nasze związki zawodowe są raczej emisariuszem swoich opcji politycznych niż rzecznikiem interesów środowiska” – pisze polonista z Krosna.

Polityka 44.2000 (2269) z dnia 28.10.2000; Społeczeństwo; s. 88