Archiwum Polityki

Ze skrzydłami u stóp

Pierwszy skuter na świecie. Wciąż najpopularniejszy, bezkonkurencyjny. Przedmiot pożądania nastolatków pod każdą szerokością geograficzną, potrafiący zawojować największe gwiazdy. W tym roku Vespa skończyła 60 lat. Nie wygląda na swój wiek.

Kojarzy się z młodością, wolnością, beztroską. We Włoszech jeżdżą na niej wszyscy, niezależnie od wieku, pory dnia czy roku: uczniowie i nauczyciele do szkoły, menedżerki w szpilkach i kostiumach Armaniego do pracy, emeryci na zakupy, zakochani nad morze. Jest obiektem kultu, wielu przypisuje jej osobowość, uważa za jeden z najwspanialszych wynalazków XX w. Upragniony, podziwiany, ulepszany, podrabiany. Opiewany i fotografowany.

Jeden z najbardziej znanych fotogramów pochodzi z „Rzymskich wakacji” (1953 r.). Audrey Hepburn i Gregory Peck: on z przodu, ona wyzierająca z wdziękiem zza jego pleców, w tle oczywiście Wieczne Miasto. Wystarczyło, by zaczęto opisywać Włochy jako kraj Vespy. Wkrótce doczekała się znaczących ról w kolejnych filmach, takich jak „Słodkie życie” Felliniego, „Złodziej w hotelu” Hitchcocka, „American Graffiti” Lucasa czy „Utalentowany pan Ripley” Minghelli, aż po „Monachium” Spielberga i „Tłumaczkę” Pollacka. Prawdziwym fanem Vespy jest włoski reżyser i aktor Nanni Moretti. W „Dzienniku intymnym” – uzbrojony w kask, okulary przeciwsłoneczne i czarną pelerynę typu Zorro – zapuszcza się dzięki dwóm kółkom w najbardziej peryferyjne zakątki Rzymu, wyrzekając na „zapach kaset wideo, złych psów i pizzy w kartonie”. Na siodełku Vespy zasiadali (czy dla potrzeb filmu, reklamy, czy po godzinach) John Wayne i Marcello Mastroianni, Gary Cooper i Henry Fonda, Raquel Welch i Ursula Andress, Jean-Paul Belmondo i Gérard Depardieu, Antonio Banderas i Eddie Murphy, Matt Damon i Jude Law, Nicole Kidman i Milla Jovovich, Sting i Ayrton Senna, David Beckham i Patrick Vieira.

W ojczyźnie Vespy powstają o niej piosenki. Zespół Lunapop śpiewa np.

Polityka 51.2006 (2585) z dnia 23.12.2006; Społeczeństwo; s. 133
Reklama