Archiwum Polityki

Polonia, dom dochodowy

Szanowni Klienci! Ludu Warszawy! Uprzejmie informujemy, że już niedługo, po dwuletnim gruntownym remoncie, odbędzie się Grand Opening, czyli Wielkie Otwarcie czterogwiazdkowego warszawskiego hotelu Polonia. Hotel, rzeczywiście, jest jak Polska: to pada, to odzyskuje świetność, to biorą nad nim władzę panie uliczne, to goszczą generałowie.

Program Grand Opening jest poufny. Poufny, a nawet tajny, jest koszt remontu. Pracownicy marketingu informują jedynie, że w trakcie „rearanżacji wnętrz” wywieziono 19 tys. ton gruzu, a na złocenia w restauracji ludwikowskiej zużyto 6 kg złota (podczas remontu w 1974 r. zużyto w tym celu 400 g 23-karatowego złota o grubości listków 0,5 mm). Tajna jest struktura udziałów w Polonii i pięciu innych warszawskich hotelach, bo to teraz jedna firma. Tajne są zarobki personelu (tzw. soft opening nastąpił tu 27 grudnia 2004 r.). – Pracownicy absolutnie nie są upoważnieni do kontaktów z mediami – powiada Agnieszka Kaflik, specjalistka od PR, jedyna upoważniona do kontaktów. Pracuje jednak od niedawna i dopiero wchodzi w tematy. Jeśli więc nie żywy człowiek, to może chociaż Manual, czyli zbiór zasad i zachowań obowiązujących w firmie byłby do wglądu? „Orientation book stanowi dokument wewnętrzny” – odpowiada na piśmie, po konsultacji z zarządem, z którym bezpośrednio nie można się skontaktować: ani z prezes Małgorzatą Dytkowską-Jelonek (chora), ani z Peterem Goele, który przyjechał dyrektorować Polonii z Niemiec. – Nie dysponuję numerem telefonu do władz spółki w Austrii – oświadcza na koniec Kaflik. – Mają go członkowie zarządu, ale z nikim nie udało mi się skontaktować.

Zdaniem dwóch ekspertów hotelarstwa remont Polonii (206 pokoi o standardzie 4-gwiazdkowym) zamknął się sumą 25–30 mln euro. Jak wynika z dokumentów w Krajowym Rejestrze Spółek, austriacka Syrena Immobilien Holding Aktiengesellschaft ze Spittal/Drau ma w spółce Hotele Warszawskie Syrena 99,36 proc. udziałów, miasto Warszawa 0,05 proc., a „pojedyncze osoby fizyczne, w tym byli pracownicy” – 0,6 proc.

Polityka 12.2005 (2496) z dnia 26.03.2005; Społeczeństwo; s. 100
Reklama