Archiwum Polityki

Jak pachnie korupcja

Przeciw budowie hipermarketu była wyszkowska prawica. Lewica była za. I wybuchła wojna polityczna, polegająca na przeciąganiu radnych. Wszystko prawie tak samo jak w Sejmie.

Doniesienie do prokuratury złożyli: starosta powiatu wyszkowskiego Justyna Garbarczyk; przewodniczący rady powiatu Marek Owsianka i jego zastępca Marek Curuł (cała trójka z opcji lewicowej). – Byłam szantażowana przez wyszkowskiego kupca Janusza Jastrzębskiego – oznajmia starosta Justyna Garbarczyk. – Groził, że jeśli dam pozwolenie na budowę hipermarketu Tesco, to on doprowadzi do odwołania mnie ze stanowiska.

Wiceprzewodniczący rady powiatu Marek Curuł: – Pan Jastrzębski poinformował mnie, że jeśli będę za odwołaniem pani starosty, to awansuję na szefa rady powiatu.

Przewodniczący Marek Owsianka od tegoż pana Jastrzębskiego miał natomiast dostać propozycję: w zamian za odwołanie pani Garbarczyk on zajmie jej miejsce.

Prokuratura uznała, że coś, co w Sejmie określa się montowaniem koalicji, w powiecie oznacza działanie korupcyjne. Wszystko potoczyło się błyskawicznie. W ciągu kilku dni przesłuchano kilkadziesiąt osób. Prokuratura z Ostrołęki zleciła prowadzenie czynności delegaturze ABW z Radomia. Oficerowie specsłużby przyjeżdżali do Wyszkowa i na miejscu dokonywali przesłuchań. Chyba trochę z tą gorliwością przesadzili, bo świadków wypytywali w gabinecie przewodniczącego rady powiatu Marka Owsianki.

Prokuratura przyjęła zapewne, że kupiec Jastrzębski działał wspólnie i w porozumieniu z prawicowym burmistrzem Wyszkowa Grzegorzem Nowosielskim i radnym miejskim Wojciechem Chodkowskim (PO). We wrześniu 2005 r., tuż przed wyborami, postawiła zarzuty całej trójce. Brzmiały następująco: „złożenie obietnic korzyści osobistej funkcjonariuszom publicznym”, czyli obiecywanie radnym powiatowym awansów w strukturze samorządowej, oraz „nakłanianie funkcjonariusza publicznego do działań na szkodę interesu publicznego”, czyli namawianie starosty Justyny Garbarczyk do negatywnej decyzji w sprawie lokalizacji hipermarketu Tesco.

Polityka 5.2006 (2540) z dnia 04.02.2006; Kraj; s. 32
Reklama