Archiwum Polityki

Pomarańczowa rewolucja

Osiem milionów abonentów telefonii komórkowej Idea zauważy we wrześniu, że ich sieć nazywa się już Orange. Swoje logo tej jesieni zmienią też Kredyt Bank, ING Bank Śląski, ubezpieczyciele Warta i Nationwide. Właściwie po co?

Lidia Deja, rzeczniczka Warty, pokazuje jedną małą kartkę A4. Wydrukowano na niej zmienione logo drugiej po PZU największej firmy ubezpieczeniowej w Polsce. Nad nowym znakiem firmowym przez kilka miesięcy pracował sztab ludzi – firmy badawcze, specjaliści od marketingu, psychologii, socjologii, artyści w agencji reklamowej. Efekt na pierwszy rzut oka jest niepozorny. Została nazwa, która ma 85-letnią tradycję. Zmieniła się czcionka i kolorystyka. Dodano niebieski znak graficzny belgijskiego właściciela Warty – grupy finansowej KBC. – Badania wykazały, że nowe logo wywołuje poczucie pewności, zaufania, jest tradycyjne i nowoczesne zarazem – tłumaczy Lidia Deja. Interpretować je można jako stylizowaną ludzką sylwetkę z opiekuńczo rozłożonymi ramionami, symbol troski o klienta. Jeśli idzie o kolory – wyjaśnia dalej rzeczniczka – niebieski jest metaforą spokoju i stabilności w działaniach. Granat zaś alegorią kompetencji, dyscypliny i odpowiedzialności.

Takie ideologie reklamiarzy, dorabianie filozofii do kilku liter, w swej książce „No Logo” – uznawanej za biblię alterglobalistów – bezlitośnie wyśmiewa Naomi Klein. Ale widać nie wszyscy czytali tę książkę – jesienią od nowych kolorów zakręci nam się w głowach. Do zmiany nazwy i wizerunku przygotowuje się właśnie druga pod względem wielkości sieć telefonii komórkowej Idea (ma 32,2 proc. rynku). Zgodnie z decyzją jej właściciela – France Telecom – będzie się nazywać Orange, tak jak 16 innych sieci należących do tego giganta telekomunikacyjnego na całym świecie. Piłkarze, grający w Idea Ekstraklasie, będą kopali piłkę w Orange Ekstraklasie.

Klienci Kredyt Banku, przyzwyczajeni do kolorystyki czerwono-szarej, od 7 września będą obsługiwani w barwach niebieskich – to również decyzja belgijskiej grupy KBC, która od 2001 r.

Polityka 36.2005 (2520) z dnia 10.09.2005; Gospodarka; s. 42
Reklama