Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Archiwum Polityki

Na wysokim poziomie

Warszawskie wieżowce budzą emocje. Stawiać czy nie? Na razie jest ich niewiele, ale powstaną następne. Słynny architekt Daniel Libeskind projektuje właśnie 45-piętrowy, najwyższy w Polsce apartamentowiec, który stanie obok PKiN.

Na początku sierpnia pracownicy biur na najwyższych piętrach Warsaw Trade Tower mieli kilka nerwowych dni. – Czuło się, jak wiatr kołysze budynkiem. Ludzie bali się wsiadać do wind, schodzili schodami. Z mojego biura szło się 15 minut – mówi Artur Niewrzędowski pracujący na 28 piętrze wieżowca.

WTT ma 42 piętra i 208 m wysokości, łącznie z 24-metrowym masztem. Gdyby nie 60-metrowa iglica Pałacu Kultury byłby najwyższym budynkiem w Warszawie. Inwestorem wieżowca było Daewoo, które budowało sobie siedzibę godną azjatyckiego tygrysa. Kiedy tygrys padł, budynek kupiła amerykańska firma Apollo-Rida Poland, jeden z największych inwestorów w Polsce. Podobno za pół ceny (budowa kosztowała 120 mln dol.).

– Część firm poszukujących biur ma podejście, które nazwałbym amerykańskim. Mówią nam: musimy być w budynku wysokim, dobrze rozpoznawalnym, najlepiej na najwyższym piętrze – twierdzi Bartosz Mierzwiak z agencji nieruchomości Jones Lang LaSalle.

Ponadstumetrowych budynków jest w Warszawie zaledwie kilkanaście (patrz ramka), ale apetyty na nie rosną. – Jest zgoda na budowę kilku wieżowców na zachód od ul. Emilii Plater – informuje Michał Borowski, naczelny architekt Warszawy. A będą następne. Chociaż nie w bliskim sąsiedztwie Pałacu Kultury, jak by chcieli przedstawiciele internetowego Forum Polskich Wieżowców, którym marzy się las 150–200-metrowych budynków po obydwu stronach ul. Emilii Plater. – Wieżowce to naturalny element metropolii – przekonuje Dariusz Sepioło z tego forum. W większej liczbie osłabiłyby też ostatecznie dominację Pałacu Kultury.

We wrześniu ma być zaprezentowany projekt planu zagospodarowania terenów wokół Pałacu – zapowiedział Michał Borowski.

Polityka 38.2005 (2522) z dnia 24.09.2005; Gospodarka; s. 42
Reklama