Archiwum Polityki

Oślepiające syreny

Mijając niektóre reklamy, wielu z nas na chwilę przestaje widzieć. Na drodze szybkiego ruchu może to się źle skończyć. W Internecie jest test pozwalający sprawdzić, czy mamy skłonność do takich reakcji.

Każdy z nas wie, czym jest gapiostwo. Gdy mijamy samochodem miejsce wypadku drogowego, nic nie jest w stanie powstrzymać nas przed tym, by zwolnić i popatrzyć na rozbite auta, a czasem i ludzkie ofiary. Robimy to, mimo że powinniśmy z całą uwagą jechać dalej, by nie tamować ruchu. Ale to silniejsze od nas. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że chwilę po obejrzeniu drastycznego wypadku na moment sami stajemy się nieomal ślepi. Takie zjawisko krótkotrwałej ślepoty, wywołanej bardzo sugestywnym obrazem, może być bardzo groźne.

Polityka 40.2005 (2524) z dnia 08.10.2005; Nauka; s. 88
Reklama