Archiwum Polityki

Ranking hipermarketów i delikatesów

Grudzień to czas wielkiego kupowania. W tym roku szykują się rekordowe obroty. Szybki wzrost wynagrodzeń nakręca koniunkturę. Gdzie kupować, żeby nie przepłacić? I dokąd się wybrać, żeby marna obsługa nie zepsuła nam dnia? Już po raz piąty publikujemy ranking sieci hipermarketów POLITYKI. W tym roku, po raz pierwszy, zajrzeliśmy też do delikatesów.
Polityka

Kiedy pięć lat temu przygotowaliśmy pierwsze porównania wielkich sieci handlowych, gospodarka była w dołku. W sklepach liczyło się tylko jedno – kto sprzeda towar najtaniej. Od tamtej pory wiele się zmieniło. Polacy zarabiają dziś więcej i chętniej wydają pieniądze. Hipermarkety przestały być niekwestionowanymi liderami nowoczesnego handlu. Wyrosła im konkurencja w postaci galerii handlowych, sklepów dyskontowych i supermarketów. A i drobne sklepy osiedlowe dziś lepiej prosperują.

W handlu do tej pory zwyciężał wolny rynek i sprzyjająca konsumentom wolna konkurencja. Dopiero w tym roku sytuacja, niestety, zaczęła się zmieniać. Zdominowany przez egzotyczną koalicję PiS, LPR i Samoobrony poprzedni Sejm uchwalił ustawę ograniczającą budowę sklepów wielkopowierzchniowych oraz zakaz handlu w 12 świątecznych dni w roku. To posunięcie raczej nie poprawi losu małych sklepów, być może sparaliżuje proces inwestycyjny większych firm, na pewno zaś utrudni życie klientom. Nowy Sejm powinien jeszcze raz przemyśleć tamte decyzje.

W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy namieszali zresztą nie tylko parlamentarzyści, ale i sami handlowcy. Na supermarketowym rynku doszło do spektakularnych zmian własnościowych na wielką skalę. Z Polski wycofała się francuska sieć Geant, a jej wszystkie sklepy przejął niemiecki Real. Z kolei Carrefour kupił hipermarkety Hypernova. Te istotne zmiany musieliśmy oczywiście w rankingu odnotować. Dlatego po raz pierwszy występuje w nim sześć, a nie jak zwykle osiem sieci.

Na zlecenie POLITYKI badanie już tradycyjnie przeprowadził Instytut GfK Polonia. W piątek (to dzień największego oblężenia sklepów), 26 października o godzinie 17, do 27 placówek handlowych w całym kraju (po trzy losowo wybrane z każdej sieci) weszli ankieterzy GfK.

Polityka 49.2007 (2632) z dnia 08.12.2007; Raport; s. 36
Reklama