Archiwum Polityki

Chopin w Chinach

W cieniu debaty o składzie delegacji politycznej na olimpiadę w Pekinie rozmachu nabierają przygotowania do polskiej wystawy podczas Expo 2010 w Szanghaju (1.05–31.10 pod hasłem „Lepsze miasto. Lepsze życie”). Na początku maja rząd Donalda Tuska zatwierdził koncepcję programową uczestnictwa w imprezie: obszerny, 120-stronicowy dokument, opracowany w Biurze Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej (Anny Kamińskiej) przy Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Na powierzchni 2100 m kw. polsko-chińska, sześćdziesięcioosobowa ekipa zadba o przygotowanie rozmaitych atrakcji: sklepu z polskimi produktami (alkohole, bursztyny), ekskluzywnej restauracji z daniami polecanymi m.in. przez Yundi Li (zwycięzcę Konkursu Chopinowskiego), solnej groty relaksu z prezentacją polskiej przyrody czy otwartej przestrzeni koncertowej. W tej ostatniej wystąpią prawdopodobnie Rafał Blechacz i Leszek Możdżer.

Autorzy koncepcji jako motto przewodnie wystawy proponują „People Create the City” („Ludzie tworzą miasto”), kładąc akcent na „polską kreatywność” i znane w Chinach osobistości – Fryderyka Chopina i Marię Skłodowską-Curie. – Po badaniach na rynku chińskim uznaliśmy, że Chopin to jedyna rozpoznawalna polska marka – mówi Kamińska. Koszt przedsięwzięcia to 120 mln zł z budżetu państwa.

Soł.

Polityka 20.2008 (2654) z dnia 17.05.2008; Flesz. Ludzie i wydarzenia; s. 10
Reklama