Archiwum Polityki

Równouprawnienie w reklamie

Bohaterami reklam proszków do prania, płynów do mycia naczyń czy nowych produktów kulinarnych powinni być zarówno mężczyźni jak i kobiety – taką decyzję podjęła Komisja Praw Kobiet i Równouprawnienia Parlamentu Europejskiego. Projekt rezolucji wzywającej kraje członkowskie UE do zaprzestania emisji reklam utrwalających stereotypy ma być omawiany przez Parlament UE już we wrześniu.

„Reklama przekazująca treści dyskryminujące i poniżające oparte na płci i wszelkich stereotypach płciowych stanowi przeszkodę dla stworzenia nowoczesnego i egalitarnego społeczeństwa” – czytamy w projekcie rezolucji, dlatego UE chce, by w krajach członkowskich powstały instytucje monitorujące równouprawnienie płci w reklamie.

Magdalena Środa, minister ds. równego statusu kobiet i mężczyzn w rządzie Marka Belki, popiera projekt rezolucji. – Reklamy emitowane w Polsce, pokazują kobiety jako istoty bardzo infantylne, których jedynym zmartwieniem jest zepsuta pralka, i dlatego tak daleko Polsce do równouprawnienia. A w krajach zachodnich coraz więcej jest reklam, np. płynu do zmywania, w których połowę naczyń myje kobieta, a połowę mężczyzna. U nas jak dotąd było tylko coś o myciu połowy głowy.

Polityka 35.2008 (2669) z dnia 30.08.2008; Flesz. Ludzie i wydarzenia; s. 7
Reklama