Archiwum Polityki

Wyguglać Microsoft

Dwie największe komputerowe potęgi, Microsoft i Google, idą na wojnę. Jej efektem będą darmowe programy i superszybkie wyszukiwarki. Oby ta rywalizacja trwała jak najdłużej.
[rys.] JR/Polityka

Wydawać by się mogło, że Microsoft i Google podzieliły między siebie komputerowy świat, a każde z nich będzie spokojnie strzec swoich stref panowania. Microsoft sprzedaje system operacyjny dla ponad dziewięciu z każdych dziesięciu komputerów, a wszystkie prognozy przewidujące jego klęskę w starciu z innym, często darmowym oprogramowaniem okazały się pobożnymi życzeniami. Firma wciąż kojarzona z Billem Gatesem (choć ten oddał już stery) zarabia również miliardy dolarów na sprzedaży pakietu aplikacji biurowych Office. Word, jako edytor tekstu, czy Excel, jako arkusz kalkulacyjny, zdecydowanie dominują na całym świecie. A to nie koniec atutów superfirmy. Przeglądarka Internet Explorer, mimo coraz poważniejszej konkurencji, wciąż używana jest średnio przez dwie trzecie internautów.

Google, który powstał dopiero w 1998 r., zdołał w krótkim czasie zdominować wyszukiwanie informacji w Internecie. Z jego usług korzystają praktycznie wszyscy i tylko w Chinach nie zdołał dotąd osiągnąć pozycji lidera. Ale Google ma dziś znacznie większe ambicje niż jeszcze kilka lat temu – chce sprzedawać także system operacyjny i programy biurowe, które nadszarpną hegemonię Microsoftu. Ten ostatni nie pozostaje dłużny i, po latach bezowocnych prób, stworzył wreszcie wyszukiwarkę, która ma szansę rzucić wyzwanie Google. Nic dziwnego, że porozumienie Microsoftu z Yahoo, zawarte tego lata w Stanach Zjednoczonych, zostało uznane za bardzo ważne wydarzenie.

Nazwa Yahoo znana jest w Polsce przede wszystkim tym, którzy z Internetem mają do czynienia od wielu lat. Gdy Yahoo przeżywał czasy swojej świetności, Microsoft Internetem się jeszcze specjalnie nie interesował, a Google w ogóle nie istniał. W połowie lat 90. Yahoo stworzył pierwszy liczący się katalog stron internetowych, aktualizowany ręcznie, a jego wyszukiwarka należała do najpopularniejszych.

Polityka 41.2009 (2726) z dnia 10.10.2009; Rynek; s. 48
Reklama