Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Archiwum Polityki

Kto na kogo

Co sprawia, że osobom podobnie inteligentnym, równie wykształconym, często mieszkającym po sąsiedzku trafiają do przekonania zupełnie różne ideologie?

Psychologia zainteresowała się związkami między preferencjami politycznymi a cechami osobowości bezpośrednio po doświadczeniach drugiej wojny światowej, inspirowana ponurą karierą ideologii nazistowskiej w Niemczech. Szukano przede wszystkim wyjaśnienia podatności na totalitaryzm.

Erich Fromm (1900–1980) w koncepcji przedstawionej w klasycznej dziś „Ucieczce od wolności” (1941 r.) kładł nacisk na historyczno-socjologiczną perspektywę powstawania totalitaryzmów. Jako szczególnie sprzyjający rozwojowi takiego systemu opisywał sadomasochistyczny – zwany też autorytarnym – charakter społeczny. Miał się on tworzyć u członków grup społecznych, których sytuacja się pogarsza, a które nie pozwalają sobie na otwarte wyrażenie buntu, tak jak to było w przypadku niższej klasy średniej: rzemieślników, sklepikarzy, urzędników, w pogrążonych w kryzysie Niemczech lat 30. Bezsilni i sfrustrowani poszukiwali autorytetu, któremu mogli się podporządkować, a przez to ukoić swój lęk przed wolnością i odpowiedzialnością za siebie. Z kolei utożsamiając się z autorytetem, mogli doznawać poczucia siły i władzy.

Theodor Adorno (1903–1969), twórca teorii osobowości autorytarnej, opisywał drogę jej powstawania przez pryzmat teorii psychoanalitycznej, decydującą rolę przypisując doświadczeniom z dzieciństwa. Osobowość autorytarną w jego ujęciu charakteryzuje zgeneralizowane przeświadczenie, że świat jest pełen niebezpieczeństw, a ludzie źli. Takie osoby charakteryzować ma też konwencjonalizm i konserwatyzm. Przejawiają agresję wobec osób naruszających normy, postrzegają relacje międzyludzkie w kategoriach uległości i dominacji. Wiąże to się zwykle z nadmierną wiarą w siłę i lekceważeniem słabości, bezkrytycznym stosunkiem do wyidealizowanego autorytetu.

Ja My Oni „Szczęście w nieszczęściu" (90124) z dnia 26.05.2007; Pomocnik Psychologiczny; s. 32
Reklama