POLITYKA
Prenumerata cyfrowa
Zaloguj
Moja półka
POLITYKA

POLITYKA
Prenumerata
Zaloguj
Redakcja
Fotoreportaże

Artystyczna Podróż Hestii: wystawa finałowych prac

10 maja 2019
Barbara Gryka, „Architektura od Środka”, instalacja – technika mieszana 180 x 60 x 180 cm, zapis działań performatywnych, wideo: 8’03’’. Barbara Gryka, „Architektura od Środka”, instalacja – technika mieszana 180 x 60 x 180 cm, zapis działań performatywnych, wideo: 8’03’’. mat. pr.
Finał konkursu Artystyczna Podróż Hestii przynosi nam w tym roku 25 bardzo ciekawych i różnorodnych propozycji. Znajdziemy wśród nich prace, które kierują uwagę odbiorców w samo centrum współczesnych problemów społecznych i artystycznych.

Jednym z kluczowych aspektów tegorocznej wystawy finałowej konkursu Artystyczna Podróż Hestii jest różnorodność doświadczeń i postaw 25 młodych twórców, którzy w swojej praktyce podejmują najbardziej aktualne tematy i problemy współczesności. Intensywny, dwutygodniowy przegląd najciekawszych propozycji twórczych finalistów 18. edycji konkursu potrwa od 6 do 19 maja w Muzeum nad Wisłą – filii Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Najważniejszym punktem wystawy będzie Gala Finałowa 17 maja, podczas której poznamy nazwiska laureatów. Prezentacji prac finałowych towarzyszy wiele wydarzeń specjalnych, oprowadzań i warsztatów.

Najnowsza edycja konkursu Artystyczna Podróż Hestii jest okazją do szerszej dyskusji na temat współczesnej kondycji obiegu sztuki, który poddany codziennej presji otoczenia, musi radzić sobie z tym, co niejednoznaczne, płynne i niepewne. Narrację tę uzupełnia i uaktualnia świeże oraz krytyczne spojrzenie finalistek i finalistów konkursowej wystawy. Poprzez swoje prace skupiają bowiem uwagę odbiorcy na ważnych i aktualnych problemach: artystycznych, społecznych, geopolitycznych, ekologicznych, ideowych oraz ekonomicznych. Autorami prezentowanych prac są studenci IV oraz V roku wydziałów i kierunków artystycznych prowadzonych na 10 polskich uczelniach.

– Finał konkursu Artystyczna Podróż Hestii przynosi nam w tym roku 25 bardzo ciekawych i różnorodnych propozycji. Znajdziemy wśród nich prace, które kierują uwagę odbiorców w samo centrum współczesnych problemów społecznych i artystycznych. Ogromne znaczenie w tym wszystkim ma fakt, że o sprawach tak istotnych i ważnych z punktu widzenia nas wszystkich mają odwagę mówić młodzi, dopiero rozpoczynający swoją twórczą karierę studenci z całej Polski. W naszym tegorocznym przesłaniu wielokrotnie podkreślaliśmy, że doceniamy ich starania, bo mimo ryzyka nadal chcą zostać artystami – mówi Magdalena Kąkolewska, prezes Fundacji Artystyczna Podróż Hestii.

Wystawie finałowej 18. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii towarzyszą dodatkowe wydarzenia specjalne: warsztaty, spotkania, happeningi, oprowadzania. Wszystkie te propozycje i aktywności uzupełniają kontekst tegorocznej edycji konkursu, który rozgrywa się wokół tematu płynnej rzeczywistości, oczekiwań współczesności, życia pod nieustanną presją i pod dyktando ryzyka. Wydarzenia towarzyszące wystawie pozwolą zwrócić uwagę na rzeczywiste problemy zarówno młodych twórców, jak i odbiorców, którzy funkcjonują w świecie nieustannych akcji i reakcji.

Przed tegorocznymi finalistami stoi teraz szansa na wygranie dwóch profesjonalnych rezydencji artystycznych w prężnych ośrodkach rezydencyjnych: Nowym Jorku i Wilnie. W konkursie APH przyznawana jest także Nagroda Specjalna, której fundatorem jest prezes Grupy ERGO Hestia Piotr M. Śliwicki. To zlecenie na autorską interpretację raportu rocznego firmy. I tak przy okazji 18. wystawy finałowej goście i zwiedzający Muzeum nad Wisłą będą mieli okazję zobaczyć pracę zeszłorocznej laureatki Nagrody Specjalnej Joanny Kunert. Artystka zaprezentuje projekt będący efektem działania artystycznego przeprowadzonego z udziałem pracowników ERGO Hestii. Ogłoszenie nazwisk laureatów konkursu odbędzie się podczas piątkowej Gali Finałowej 17 maja.

Mecenasem corocznego konkursu APH jest Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO Hestia SA. W rozwijaniu inicjatywy aktywny udział biorą największe instytucje kultury i uczelnie artystyczne w całej Polsce, a także wieloletni partnerzy Fundacji Artystyczna Podróż Hestii.

Prace prezentowane są w ramach wystawy finałowej 18. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii w Muzeum nad Wisłą. Do obejrzenia 6–19 maja. Materiały niżej pochodzą od Fundacji APH, fot. Piotr Litwic.

Maciej Gąbka, „Non-functional objects”, instalacja – 6 obiektów ze stali nierdzewnej, satynowanej. Wymiary zmienne. 2019mat. pr.Maciej Gąbka, „Non-functional objects”, instalacja – 6 obiektów ze stali nierdzewnej, satynowanej. Wymiary zmienne. 2019
Karolina Gołębiowska, „Niezrealizowane-Zrealizowane-Niezrealizowane”, rzeźba – biszkopty 100 x 70 x 35 cm, dokumentacja procesu rzeźbiarskiego 200 x 100 cm. 2018mat. pr.Karolina Gołębiowska, „Niezrealizowane-Zrealizowane-Niezrealizowane”, rzeźba – biszkopty 100 x 70 x 35 cm, dokumentacja procesu rzeźbiarskiego 200 x 100 cm. 2018
Martyna Hadyńska, „Kickflip”, rzeźba – drewno, metal, guma do żucia, 45 x 76 x 49 cm. 2017mat. pr.Martyna Hadyńska, „Kickflip”, rzeźba – drewno, metal, guma do żucia, 45 x 76 x 49 cm. 2017
Xue Jiang, „NAPRZÓD!”, wideo: 0’56’’. 2017mat. pr.Xue Jiang, „NAPRZÓD!”, wideo: 0’56’’. 2017
Karol Kobryń, „Pociąg techniczny”, dokumentacja działań w przestrzeni, fotografia cyfrowa, 100 x 65 cm. 2018mat. pr.Karol Kobryń, „Pociąg techniczny”, dokumentacja działań w przestrzeni, fotografia cyfrowa, 100 x 65 cm. 2018
Mateusz Kowalczyk, „Szaman Polski”, instalacja, elementy szyte, ready made, plastik, dzwonki: 190 x 190 x 50 cm, wydruki czarno-białe: 21 x 29,7 cm, wideo: 4’10”. 2019mat. pr.Mateusz Kowalczyk, „Szaman Polski”, instalacja, elementy szyte, ready made, plastik, dzwonki: 190 x 190 x 50 cm, wydruki czarno-białe: 21 x 29,7 cm, wideo: 4’10”. 2019
Joanna Krajewska, „Ikebana”, wydruk cyfrowy, kolaż, rysunek, tryptyk: 50 x 70 cm każdy element. 2018mat. pr.Joanna Krajewska, „Ikebana”, wydruk cyfrowy, kolaż, rysunek, tryptyk: 50 x 70 cm każdy element. 2018
Aleksander Krzystyniak, „Król”, wideo: 10’43’’. 2018mat. pr.Aleksander Krzystyniak, „Król”, wideo: 10’43’’. 2018
Natalia Laskowska, „These faggots”, instalacja – technika mieszana, wymiary zmienne. 2019mat. pr.Natalia Laskowska, „These faggots”, instalacja – technika mieszana, wymiary zmienne. 2019
Karolina Łukawska, „SGP / Sama Gorzka Prawda”, technika mieszana, 10 prac: 10 x 15 cm każda. 2019mat. pr.Karolina Łukawska, „SGP / Sama Gorzka Prawda”, technika mieszana, 10 prac: 10 x 15 cm każda. 2019
Karolina Mądrzecka, „Meeting Point”, instalacja – akryl na płótnie, rzeźba z piasku, dwa obrazy: 110 x 145 cm każdy, rzeźba: 170 x 9 cm. 2019mat. pr.Karolina Mądrzecka, „Meeting Point”, instalacja – akryl na płótnie, rzeźba z piasku, dwa obrazy: 110 x 145 cm każdy, rzeźba: 170 x 9 cm. 2019
Maryna Sakowska, „Chociaż długość dnia w kwietniu i we wrześniu jest taka sama, drzewa potrafią rozróżnić te dwie pory roku, gdyż zachowały wspomnienie o minionym lecie”, technika własna – mazaki, farba w spreju/płótno, 172 x 190 cm. 2019mat. pr.Maryna Sakowska, „Chociaż długość dnia w kwietniu i we wrześniu jest taka sama, drzewa potrafią rozróżnić te dwie pory roku, gdyż zachowały wspomnienie o minionym lecie”, technika własna – mazaki, farba w spreju/płótno, 172 x 190 cm. 2019
Magdalena Sendek, „Piknik”, olej/płótno, 190 x 180 cm. 2018mat. pr.Magdalena Sendek, „Piknik”, olej/płótno, 190 x 180 cm. 2018
Anna Shimomura, „Always Beautiful”, kolaż/artbook, 45 x 30 cm. 2018mat. pr.Anna Shimomura, „Always Beautiful”, kolaż/artbook, 45 x 30 cm. 2018
Jana Shostak, „Nie lękajmy się”, dokumentacja działań performatywnych, skarbonka: 40 x 50 x 40 cm, wideo: 3’20’’.mat. pr.Jana Shostak, „Nie lękajmy się”, dokumentacja działań performatywnych, skarbonka: 40 x 50 x 40 cm, wideo: 3’20’’.
Aleksander Sovtysik, „Hydra”, technika własna – wycinanka z dywanu, 200 x 150 cm. 2018mat. pr.Aleksander Sovtysik, „Hydra”, technika własna – wycinanka z dywanu, 200 x 150 cm. 2018
Oliwia Thomas, „Drzewa, które nie zakwitną”, instalacja – zapis działań performatywnych, baner reklamowy. Baner: 240 x 360 cm, wideo: 2’. 2018mat. pr.Oliwia Thomas, „Drzewa, które nie zakwitną”, instalacja – zapis działań performatywnych, baner reklamowy. Baner: 240 x 360 cm, wideo: 2’. 2018
Kuba Tschierse, „Życie. Marność”, akryl/płyta MDF, 40 prac: 32 x 52 cm każda. 2017–19mat. pr.Kuba Tschierse, „Życie. Marność”, akryl/płyta MDF, 40 prac: 32 x 52 cm każda. 2017–19
Wiktoria Walendzik, „Ze Szkicownika”, instalacja – technika mieszana. 2018mat. pr.Wiktoria Walendzik, „Ze Szkicownika”, instalacja – technika mieszana. 2018
Kamila Winnicka, „Szeptem”, fotografia cyfrowa, 10 fotografii: 62 x 45 cm każda. 2017mat. pr.Kamila Winnicka, „Szeptem”, fotografia cyfrowa, 10 fotografii: 62 x 45 cm każda. 2017
Justyna Wiśniowska, „Body Image (Obraz ciała)”, technika własna, gąbka. Trzy obiekty: 100 x 100 cm każdy. 2019mat. pr.Justyna Wiśniowska, „Body Image (Obraz ciała)”, technika własna, gąbka. Trzy obiekty: 100 x 100 cm każdy. 2019
Marek Wodzisławski, „Sky burial”, zapis działań performatywnych, wideo: 6’23’’. 2018mat. pr.Marek Wodzisławski, „Sky burial”, zapis działań performatywnych, wideo: 6’23’’. 2018
Irena Zieniewicz, „Mowa nienawiści”, instalacja – technika własna, obiekt: 35 x 24 x 7 cm, audio: 0’49’’. 2018mat. pr.Irena Zieniewicz, „Mowa nienawiści”, instalacja – technika własna, obiekt: 35 x 24 x 7 cm, audio: 0’49’’. 2018
Konrad Żukowski, „LOVE NOW. CRY LATER”, olej/płótno, 180 x 250 cm. 2019mat. pr.Konrad Żukowski, „LOVE NOW. CRY LATER”, olej/płótno, 180 x 250 cm. 2019

Redakcja

Reklama

    Najchętniej czytane w sekcji Fotoreportaże

  1. Egipt bez turystów

    Agnieszka Sowa
  2. Pierre Cardin. Przestarzały futurysta

    Michał Zaczyński
  3. Znika ostatnia fabryka zapałek

    Marek Henzler
  4. Uczucia religijne – ile wolno artystom

    Piotr Sarzyński
  5. Biznes sam się otwiera

    Marcin Piątek
POLITYKA
Newsletter Prenumerata cyfrowa
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla prenumeratorów cyfrowych
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Codziennie podsumowujemy dla Ciebie najważniejsze wydarzenia dnia.
  • Dwutygodnik FORUM
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.