Przejdź do treści
Redakcja
10 maja 2019
Fotoreportaże

Artystyczna Podróż Hestii: wystawa finałowych prac

10 maja 2019
Barbara Gryka, „Architektura od Środka”, instalacja – technika mieszana 180 x 60 x 180 cm, zapis działań performatywnych, wideo: 8’03’’. Barbara Gryka, „Architektura od Środka”, instalacja – technika mieszana 180 x 60 x 180 cm, zapis działań performatywnych, wideo: 8’03’’. mat. pr.
Finał konkursu Artystyczna Podróż Hestii przynosi nam w tym roku 25 bardzo ciekawych i różnorodnych propozycji. Znajdziemy wśród nich prace, które kierują uwagę odbiorców w samo centrum współczesnych problemów społecznych i artystycznych.

Jednym z kluczowych aspektów tegorocznej wystawy finałowej konkursu Artystyczna Podróż Hestii jest różnorodność doświadczeń i postaw 25 młodych twórców, którzy w swojej praktyce podejmują najbardziej aktualne tematy i problemy współczesności. Intensywny, dwutygodniowy przegląd najciekawszych propozycji twórczych finalistów 18. edycji konkursu potrwa od 6 do 19 maja w Muzeum nad Wisłą – filii Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Najważniejszym punktem wystawy będzie Gala Finałowa 17 maja, podczas której poznamy nazwiska laureatów. Prezentacji prac finałowych towarzyszy wiele wydarzeń specjalnych, oprowadzań i warsztatów.

Najnowsza edycja konkursu Artystyczna Podróż Hestii jest okazją do szerszej dyskusji na temat współczesnej kondycji obiegu sztuki, który poddany codziennej presji otoczenia, musi radzić sobie z tym, co niejednoznaczne, płynne i niepewne. Narrację tę uzupełnia i uaktualnia świeże oraz krytyczne spojrzenie finalistek i finalistów konkursowej wystawy. Poprzez swoje prace skupiają bowiem uwagę odbiorcy na ważnych i aktualnych problemach: artystycznych, społecznych, geopolitycznych, ekologicznych, ideowych oraz ekonomicznych. Autorami prezentowanych prac są studenci IV oraz V roku wydziałów i kierunków artystycznych prowadzonych na 10 polskich uczelniach.

– Finał konkursu Artystyczna Podróż Hestii przynosi nam w tym roku 25 bardzo ciekawych i różnorodnych propozycji. Znajdziemy wśród nich prace, które kierują uwagę odbiorców w samo centrum współczesnych problemów społecznych i artystycznych. Ogromne znaczenie w tym wszystkim ma fakt, że o sprawach tak istotnych i ważnych z punktu widzenia nas wszystkich mają odwagę mówić młodzi, dopiero rozpoczynający swoją twórczą karierę studenci z całej Polski. W naszym tegorocznym przesłaniu wielokrotnie podkreślaliśmy, że doceniamy ich starania, bo mimo ryzyka nadal chcą zostać artystami – mówi Magdalena Kąkolewska, prezes Fundacji Artystyczna Podróż Hestii.

Wystawie finałowej 18. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii towarzyszą dodatkowe wydarzenia specjalne: warsztaty, spotkania, happeningi, oprowadzania. Wszystkie te propozycje i aktywności uzupełniają kontekst tegorocznej edycji konkursu, który rozgrywa się wokół tematu płynnej rzeczywistości, oczekiwań współczesności, życia pod nieustanną presją i pod dyktando ryzyka. Wydarzenia towarzyszące wystawie pozwolą zwrócić uwagę na rzeczywiste problemy zarówno młodych twórców, jak i odbiorców, którzy funkcjonują w świecie nieustannych akcji i reakcji.

Przed tegorocznymi finalistami stoi teraz szansa na wygranie dwóch profesjonalnych rezydencji artystycznych w prężnych ośrodkach rezydencyjnych: Nowym Jorku i Wilnie. W konkursie APH przyznawana jest także Nagroda Specjalna, której fundatorem jest prezes Grupy ERGO Hestia Piotr M. Śliwicki. To zlecenie na autorską interpretację raportu rocznego firmy. I tak przy okazji 18. wystawy finałowej goście i zwiedzający Muzeum nad Wisłą będą mieli okazję zobaczyć pracę zeszłorocznej laureatki Nagrody Specjalnej Joanny Kunert. Artystka zaprezentuje projekt będący efektem działania artystycznego przeprowadzonego z udziałem pracowników ERGO Hestii. Ogłoszenie nazwisk laureatów konkursu odbędzie się podczas piątkowej Gali Finałowej 17 maja.

Mecenasem corocznego konkursu APH jest Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO Hestia SA. W rozwijaniu inicjatywy aktywny udział biorą największe instytucje kultury i uczelnie artystyczne w całej Polsce, a także wieloletni partnerzy Fundacji Artystyczna Podróż Hestii.

Prace prezentowane są w ramach wystawy finałowej 18. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii w Muzeum nad Wisłą. Do obejrzenia 6–19 maja. Materiały niżej pochodzą od Fundacji APH, fot. Piotr Litwic.

Maciej Gąbka, „Non-functional objects”, instalacja – 6 obiektów ze stali nierdzewnej, satynowanej. Wymiary zmienne. 2019mat. pr.Maciej Gąbka, „Non-functional objects”, instalacja – 6 obiektów ze stali nierdzewnej, satynowanej. Wymiary zmienne. 2019
Karolina Gołębiowska, „Niezrealizowane-Zrealizowane-Niezrealizowane”, rzeźba – biszkopty 100 x 70 x 35 cm, dokumentacja procesu rzeźbiarskiego 200 x 100 cm. 2018mat. pr.Karolina Gołębiowska, „Niezrealizowane-Zrealizowane-Niezrealizowane”, rzeźba – biszkopty 100 x 70 x 35 cm, dokumentacja procesu rzeźbiarskiego 200 x 100 cm. 2018
Martyna Hadyńska, „Kickflip”, rzeźba – drewno, metal, guma do żucia, 45 x 76 x 49 cm. 2017mat. pr.Martyna Hadyńska, „Kickflip”, rzeźba – drewno, metal, guma do żucia, 45 x 76 x 49 cm. 2017
Xue Jiang, „NAPRZÓD!”, wideo: 0’56’’. 2017mat. pr.Xue Jiang, „NAPRZÓD!”, wideo: 0’56’’. 2017
Karol Kobryń, „Pociąg techniczny”, dokumentacja działań w przestrzeni, fotografia cyfrowa, 100 x 65 cm. 2018mat. pr.Karol Kobryń, „Pociąg techniczny”, dokumentacja działań w przestrzeni, fotografia cyfrowa, 100 x 65 cm. 2018
Mateusz Kowalczyk, „Szaman Polski”, instalacja, elementy szyte, ready made, plastik, dzwonki: 190 x 190 x 50 cm, wydruki czarno-białe: 21 x 29,7 cm, wideo: 4’10”. 2019mat. pr.Mateusz Kowalczyk, „Szaman Polski”, instalacja, elementy szyte, ready made, plastik, dzwonki: 190 x 190 x 50 cm, wydruki czarno-białe: 21 x 29,7 cm, wideo: 4’10”. 2019
Joanna Krajewska, „Ikebana”, wydruk cyfrowy, kolaż, rysunek, tryptyk: 50 x 70 cm każdy element. 2018mat. pr.Joanna Krajewska, „Ikebana”, wydruk cyfrowy, kolaż, rysunek, tryptyk: 50 x 70 cm każdy element. 2018
Aleksander Krzystyniak, „Król”, wideo: 10’43’’. 2018mat. pr.Aleksander Krzystyniak, „Król”, wideo: 10’43’’. 2018
Natalia Laskowska, „These faggots”, instalacja – technika mieszana, wymiary zmienne. 2019mat. pr.Natalia Laskowska, „These faggots”, instalacja – technika mieszana, wymiary zmienne. 2019
Karolina Łukawska, „SGP / Sama Gorzka Prawda”, technika mieszana, 10 prac: 10 x 15 cm każda. 2019mat. pr.Karolina Łukawska, „SGP / Sama Gorzka Prawda”, technika mieszana, 10 prac: 10 x 15 cm każda. 2019
Karolina Mądrzecka, „Meeting Point”, instalacja – akryl na płótnie, rzeźba z piasku, dwa obrazy: 110 x 145 cm każdy, rzeźba: 170 x 9 cm. 2019mat. pr.Karolina Mądrzecka, „Meeting Point”, instalacja – akryl na płótnie, rzeźba z piasku, dwa obrazy: 110 x 145 cm każdy, rzeźba: 170 x 9 cm. 2019
Maryna Sakowska, „Chociaż długość dnia w kwietniu i we wrześniu jest taka sama, drzewa potrafią rozróżnić te dwie pory roku, gdyż zachowały wspomnienie o minionym lecie”, technika własna – mazaki, farba w spreju/płótno, 172 x 190 cm. 2019mat. pr.Maryna Sakowska, „Chociaż długość dnia w kwietniu i we wrześniu jest taka sama, drzewa potrafią rozróżnić te dwie pory roku, gdyż zachowały wspomnienie o minionym lecie”, technika własna – mazaki, farba w spreju/płótno, 172 x 190 cm. 2019
Magdalena Sendek, „Piknik”, olej/płótno, 190 x 180 cm. 2018mat. pr.Magdalena Sendek, „Piknik”, olej/płótno, 190 x 180 cm. 2018
Anna Shimomura, „Always Beautiful”, kolaż/artbook, 45 x 30 cm. 2018mat. pr.Anna Shimomura, „Always Beautiful”, kolaż/artbook, 45 x 30 cm. 2018
Jana Shostak, „Nie lękajmy się”, dokumentacja działań performatywnych, skarbonka: 40 x 50 x 40 cm, wideo: 3’20’’.mat. pr.Jana Shostak, „Nie lękajmy się”, dokumentacja działań performatywnych, skarbonka: 40 x 50 x 40 cm, wideo: 3’20’’.
Aleksander Sovtysik, „Hydra”, technika własna – wycinanka z dywanu, 200 x 150 cm. 2018mat. pr.Aleksander Sovtysik, „Hydra”, technika własna – wycinanka z dywanu, 200 x 150 cm. 2018
Oliwia Thomas, „Drzewa, które nie zakwitną”, instalacja – zapis działań performatywnych, baner reklamowy. Baner: 240 x 360 cm, wideo: 2’. 2018mat. pr.Oliwia Thomas, „Drzewa, które nie zakwitną”, instalacja – zapis działań performatywnych, baner reklamowy. Baner: 240 x 360 cm, wideo: 2’. 2018
Kuba Tschierse, „Życie. Marność”, akryl/płyta MDF, 40 prac: 32 x 52 cm każda. 2017–19mat. pr.Kuba Tschierse, „Życie. Marność”, akryl/płyta MDF, 40 prac: 32 x 52 cm każda. 2017–19
Wiktoria Walendzik, „Ze Szkicownika”, instalacja – technika mieszana. 2018mat. pr.Wiktoria Walendzik, „Ze Szkicownika”, instalacja – technika mieszana. 2018
Kamila Winnicka, „Szeptem”, fotografia cyfrowa, 10 fotografii: 62 x 45 cm każda. 2017mat. pr.Kamila Winnicka, „Szeptem”, fotografia cyfrowa, 10 fotografii: 62 x 45 cm każda. 2017
Justyna Wiśniowska, „Body Image (Obraz ciała)”, technika własna, gąbka. Trzy obiekty: 100 x 100 cm każdy. 2019mat. pr.Justyna Wiśniowska, „Body Image (Obraz ciała)”, technika własna, gąbka. Trzy obiekty: 100 x 100 cm każdy. 2019
Marek Wodzisławski, „Sky burial”, zapis działań performatywnych, wideo: 6’23’’. 2018mat. pr.Marek Wodzisławski, „Sky burial”, zapis działań performatywnych, wideo: 6’23’’. 2018
Irena Zieniewicz, „Mowa nienawiści”, instalacja – technika własna, obiekt: 35 x 24 x 7 cm, audio: 0’49’’. 2018mat. pr.Irena Zieniewicz, „Mowa nienawiści”, instalacja – technika własna, obiekt: 35 x 24 x 7 cm, audio: 0’49’’. 2018
Konrad Żukowski, „LOVE NOW. CRY LATER”, olej/płótno, 180 x 250 cm. 2019mat. pr.Konrad Żukowski, „LOVE NOW. CRY LATER”, olej/płótno, 180 x 250 cm. 2019
  • Artystyczna Podróż Hestii

Redakcja

Reklama

    Najchętniej czytane w sekcji Fotoreportaże

POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.