Aleksandra Żelazińska
Aleksandra Żelazińska
Fotoreportaże

Serce w rozterce

Kraj jak z obrazka Polskiej Fundacji Narodowej

8 października 2019
Praga jako Warszawa, fotografia użyta w kampanii amerykańskiej agencji White House Writes Group zamówionej przez Polską Fundację Narodową. Praga jako Warszawa, fotografia użyta w kampanii amerykańskiej agencji White House Writes Group zamówionej przez Polską Fundację Narodową. Jarormir Kavan / Unsplash
Polska na zdjęciach wykorzystanych w ramach państwowej akcji propagandowej Heart of Poland jest niezwykła. Często dlatego, że w ogóle nie jest Polską. Internauci mają używanie.

Gdyby nie wpadka z czeskim zdjęciem, o sprawie nie byłoby pewnie tak głośno, a finansowana przez Polską Fundację Narodową akcja promocyjna Heart of Poland trwałaby dalej bez echa i nie przynosiła specjalnych efektów. Ale do wpadki doszło, a internet znów okazał się rychliwy, pamiętliwy i kpiący. Bo choć profil z Instagrama został już w niesławie zdjęty, to wariacje na temat jego działań i prac wciąż się w sieci pojawiają. Hasztag #heartofpoland przejęła zaś internetowa społeczność, więc nabrał nowego znaczenia – to opowieść o Polsce raczej wyimaginowanej niż rzeczywistej. Taki swojski „słownik miejsc wyobrażonych”. Albo lepiej – memów.

Działająca na zlecenie PFN amerykańska agencja White House Writers Group poczuła się widać niczym twórcy filmowego „Iluzjonisty”, którzy sceny z Wiednia kręcili w czeskiej Pradze. Praga dobrze odegrała Wiedeń, ale Polskę już niekoniecznie – przecinający Wełtawę most Karola jest jednak zbyt charakterystyczny, by go pomylić z jakimkolwiek rodzimym. Na zdjęciu udostępnionym w sieci w ramach akcji Heart of Poland czeski krajobraz miał być ilustracją pięknego kraju nad Wisłą o zachodzie słońca. I to w Święta Wielkanocne, które w samych Czechach – żeby było zabawniej – obchodzi się coraz rzadziej.

ANOczy Heart of Poland

Jest coś na rzeczy z czeską Pragą, skoro w spocie Patryka Jakiego przed wyborami samorządowymi w 2018 r. też udawała coś innego – naszą stołeczną dzielnicę. Nikt się nie dał nabrać, mimo że zdjęcie pojawiło się w 26. sekundzie klipu między wieloma innymi kadrami. Ale czujni internauci wychwycili. Asystent ówczesnego posła PiS Oliwer Kubicki tłumaczył potem na Twitterze: „Tak, rzeczywiście osoba, która montowała klip, wkleiła nieodpowiednie zdjęcie.

Polityka 41.2019 (3231) z dnia 08.10.2019; Na własne oczy; s. 108
Oryginalny tytuł tekstu: "Serce w rozterce"
  • Polska Fundacja Narodowa
Aleksandra Żelazińska

Aleksandra Żelazińska

Zastępczyni redaktora naczelnego Polityka.pl. Z „Polityką” związana od 2013 r. Zajmuje się kulturą, nowymi technologiami i zjawiskami internetowymi.

Reklama

    Najchętniej czytane w sekcji Fotoreportaże

  1. Pele. Brazylia żegna swojego króla. Dzięki niemu pokochała samą siebie

    Artur Domosławski
  2. Świat kolekcjonerów zabawek. Ludzie bez pasji ich nie zrozumieją

    Juliusz Ćwieluch
  3. Niezwykłe dzieła z drzew. A w Polsce mamy tylko sztuczną palmę

    Aleksander Świeszewski
POLITYKA
Newsletter Prenumerata cyfrowa
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla prenumeratorów cyfrowych
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Codziennie podsumowujemy dla Ciebie najważniejsze wydarzenia dnia.
  • Pulsar
  • Dwutygodnik Forum
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.