Przejdź do treści
Edwin Bendyk
Edwin Bendyk
7 stycznia 2020
Fotoreportaże

Sztuka po sztuce

Sztuka sztucznej inteligencji

7 stycznia 2020
JellyEyes JellyEyes Jill Scott
Sztuczna inteligencja zmieni wszystko, przekonują wizjonerzy i pokazują, że nawet przyszłość artystów jest niepewna. „Inteligentne” systemy już komponują symfonie, malują obrazy i piszą literackie teksty. Koniec sztuki, jaką znaliśmy?

Gdańskie Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia zaprasza na wystawę „Bez granic”. Już na starcie widz dostaje propozycję przekroczenia granicy ludzkiej percepcji – instalacja JellyEyes daje możliwość spojrzenia na świat rafy koralowej oczami australijskich meduz i kałamarnic. Jill Scott, autorka pracy, posługuje się techniką rzeczywistości poszerzonej (AR). Patrzenie „innymi oczami” umożliwia iPad zasilony specjalnie przygotowaną aplikacją – skierowany na ekran, na którym trwa projekcja ze świata rafy, przetwarza obraz zgodnie z mechanizmami pracy aparatów wzrokowych różnych zwierząt.

JellyEyes to wręcz klasyczna praca z gatunku art&science, a pochodząca z Australii Jill Scott to prominentna przedstawicielka tej dyscypliny. Obecnie związana z Institute for Cultural Studies in Arts w Zurich University of Arts (ZhdK), w 2000 r. tworzyła program Artists-in-Labs. Wysyłając artystów do laboratoriów naukowych, nie myślała wcale o tym, by ludzie sztuki pomagali uczonym w trudnym dziele komunikowania wyników prac badawczych. Nauka ze swymi metodami może znakomicie poszerzyć warsztat pracy artystycznej. Scott w pracy JellyEyes, która z kolei należy do większego cyklu „Neuromedia”, wykorzystuje zarówno najnowsze techniki cyfrowe, jak i wiedzę z obszaru biologii i neurokognitywistyki.

JellyEyesJill ScottJellyEyes

Technoszamanizm

W sali obok panuje nastrój grozy – z półmroku wyłania się centralny obiekt, szafa, jaką wykorzystuje się do budowy serwerów sieciowych. Wewnątrz rusztowania chaotycznie porusza się robotyczne ramię uzbrojone w wielki nóż, który tnie rozwieszoną poniżej syntetyczną skórę. Pracą ramienia steruje system sztucznej inteligencji oparty na adaptacyjnych sieciach neuronowych – ma on symulować zachowania motoryczne zwierząt.

Polityka 2.2020 (3243) z dnia 07.01.2020; Na własne oczy; s. 92
Oryginalny tytuł tekstu: "Sztuka po sztuce"
  • sztuczna inteligencja
Edwin Bendyk

Edwin Bendyk

Prezes Fundacji im. Stefana Batorego. Dziennikarz, pisarz, publicysta „Polityki”. Zajmuje się tematyką cywilizacyjną oraz relacjami między nauką i techniką a polityką, gospodarką, kulturą, życiem społecznym. Współtworzył Ośrodek Badań nad Przyszłością w Collegium Civitas. Członek European Council on Foreign Relations. Wydał m.in. „Miłość, wojna, rewolucja. Szkice na czas kryzysu” (2009), „Bunt sieci” (2012), „W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata” (2020), „Prawda po wyborach 15 października 2023” (2024, red., z Przemysławem Czaplińskim i Piotrem Kosiewskim). Prowadzi blog Antymatrix.

Reklama

    Najchętniej czytane w sekcji Fotoreportaże

POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.