Redakcja
Fotoreportaże

Artyści o wyjściu

Brexitart – czyli jak brytyjscy twórcy żegnają się z Europą

31 stycznia 2020
Mural Banksy'ego w Dover. Mural Banksy'ego w Dover. IKM PICS/Jim Bennett/Vantagenews / BEW
Brytyjska kultura próbuje oddać skalę chaosu, niepokoju i wstydu w swoim kraju, żegnając się z Europą zupełnie nie po angielsku.

Nie było osobnego referendum brexitowego dla brytyjskich ludzi kultury, ale wydaje się, że zdecydowana większość byłaby przeciwko. Przede wszystkim – i muzycy, i artyści wizualni, i teatralni – boją się ograniczeń, jakie nałożą na nich wyjście spod parasola programów wsparcia Unii Europejskiej i utrudnione przekraczanie granic. To problem szczególnie dla kultury niszowej czy alternatywnej, mniejszych galerii czy niezależnych wydawców, ale obawy dotyczą również tej masowej – żartuje się na przykład, że dłuższe będą kolejne filmy o Bondzie. Dlaczego? Bo trzeba będzie dodać sceny sprawdzania jego paszportu na różnych europejskich granicach.

Artystycznym symbolem protestu wobec brexitu stał się – niezawodny w takich razach – streetartowiec Banksy. A to za sprawą wielkiego muralu, jaki w 2017 r. namalował w Dover, czyli miejscu uznawanym za symboliczną bramę do Europy. Obrazek przedstawia robotnika stojącego na wysokiej drabinie i skuwającego jedną z gwiazdek na europejskiej fladze. Niecałe dwa lata później mural został zamalowany przez „nieznanych sprawców”. Mniej znany jest nieduży malunek, jaki Banksy wykonał na zamkniętej bramce na lotnisku Heathrow, która dotychczas służyła do obsługi obywateli z UE. Ulubiony bohater jego prac, czyli szczur, wyrwał z napisu „Keep Out” literkę „T” i próbuje nią, jak młotkiem, rozbić kłódkę. W świetle ciągnącej się miesiącami parlamentarnej dyskusji o brexicie nieoczekiwanej aktualności nabrał obraz olejny namalowany przez Banksy’ego jeszcze w 2009 r., przedstawiający brytyjski parlament jako zgromadzenie szympansów. W ubiegłym roku sprzedano go na aukcji za rekordowe 10 mln funtów. Bo atmosfera panująca dziś w Wielkiej Brytanii to – przy wszystkich obawach społecznych – niewyczerpane źródło inspiracji.

Polityka 5.2020 (3246) z dnia 28.01.2020; Na własne oczy; s. 92
Oryginalny tytuł tekstu: "Artyści o wyjściu"
  • brexit

Redakcja

Reklama

    Najchętniej czytane w sekcji Fotoreportaże

  1. Pele. Brazylia żegna swojego króla. Dzięki niemu pokochała samą siebie

    Artur Domosławski
  2. Świat kolekcjonerów zabawek. Ludzie bez pasji ich nie zrozumieją

    Juliusz Ćwieluch
  3. Jaki sens szycia? Mamy w Polsce mistrzów, uczniów brak

    Marcin Piątek
  4. Niezwykłe dzieła z drzew. A w Polsce mamy tylko sztuczną palmę

    Aleksander Świeszewski
  5. 30 lat Paszportów POLITYKI: wyprawa za granice sztuki

    Piotr Sarzyński
POLITYKA
Newsletter Prenumerata cyfrowa
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla prenumeratorów cyfrowych
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Codziennie podsumowujemy dla Ciebie najważniejsze wydarzenia dnia.
  • Pulsar
  • Dwutygodnik Forum
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.