Przejdź do treści
Juliusz Ćwieluch
Juliusz Ćwieluch
18 października 2022
Fotoreportaże

Ludzie z korbą

Jak odżyła polska branża rowerowa. Byłby z tego dobry scenariusz na serial

18 października 2022
Polska jest jednym z niewielu producentów aluminiowych ram w Europie. Na fot. bydgoska firma Romet. Polska jest jednym z niewielu producentów aluminiowych ram w Europie. Na fot. bydgoska firma Romet. Maga Ćwieluch
Górki i dołki branży rowerowej to również opowieść o kondycji Polaków. Opowieść o jednośladach jest barwna i wielośladowa.

Potencjalny serial o branży rowerowej w Polsce musiałby umiejętnie łączyć w sobie elementy dramatu społecznego i całymi garściami czerpać z „Dynastii”. Na rowerach powstało kilka fortun. A ostatnie dwa lata jeszcze te fortuny utuczyły. Od czasu pandemii sprzedaż rowerów poszybowała. Ceny zresztą również.

Z drugiej strony bardziej wyczulony w ironii scenarzysta mógłby celować w scenę, w której dyrektor fabryki osobiście zrywa z roweru naklejkę z nazwą własnej firmy i zamienia ją na obcobrzmiącą w stylu Voyager, bo klient w życiu nie kupiłby polskiego roweru. I byłaby to scena jak najbardziej prawdziwa. Po niemal 30 latach od spektakularnej plajty polska branża rowerowa odżyła. Ale nosi ślady po przejściach i trudnym rodowodzie.

Milion

Polscy producenci rowerów już w fazie wczesnokapitalistycznej nieźle zarabiali złotówki, sprzedając Polakom rowery ich marzeń, w cenach z ich realiów – czyli siermiężne górale z najniższej półki. Ciężkie i szybko rdzewiejące rowery, które ratował modny wygląd, obowiązkowe przerzutki i bajeranckie naklejki. Teraz marzenie branży sprowadza się do wyprodukowania miliona rowerów rocznie. I jest już bliskie spełnienia.

Tyle, a nawet dużo więcej już się udawało w Polsce wyprodukować. I to za czasów gospodarki niedoborów. W grudniu 1980 r. z linii produkcyjnej firmy Romet zjechał, a właściwie został zdjęty, rower numer 1 milion 139 tys. Sukces przyćmiewał żart, że brakujący do okrągłej liczby tysiąc został rozkradziony. Co nie do końca musiało być żartem. Z pewnością był to jednak sukces. Kiedy w 1948 r. powołano do życia Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy, w całej Polsce jeździło zaledwie 1,2 mln rowerów. Cena sukcesu była jednak wysoka.

Rower zaczyna się od pojedynczej rurki.Maga ĆwieluchRower zaczyna się od pojedynczej rurki.

– Warunki pracy mieliśmy bardzo złe.

Polityka 43.2022 (3386) z dnia 18.10.2022; Na własne oczy; s. 92
Oryginalny tytuł tekstu: "Ludzie z korbą"
  • rowery
Juliusz Ćwieluch

Juliusz Ćwieluch

Dziennikarz, reporter. Lubi rozmawiać, stąd jego słabość do wywiadów. Przez lata specjalizował się również w tematyce wojskowej, czego pokłosiem są książki „Generałowie” i „Dlaczego przegramy wojnę z Rosją”. Ostatnio autor podkastu „Rowery, nie bajki”. Urodził się w Starachowicach, studiował w Krakowie, mieszka w Warszawie, którą lubi.

Reklama

    Najchętniej czytane w sekcji Fotoreportaże

POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.