Ja My Oni

Witaj szkoło życia

Dążenie do przynależności grupowej powoduje, że młodzi ludzie starają się upodobnić do tych, do których aspirują. Dążenie do przynależności grupowej powoduje, że młodzi ludzie starają się upodobnić do tych, do których aspirują. Mirosław Gryń / Polityka
Jak nasze dzieci dostają w kość, czyli o sile grupy rówieśniczej.

Czas spędzony w szkole, czas dzieciństwa i wczesnej młodości to dla jednych najpiękniejszy okres życia, pełen intensywności i wspaniałego uczucia robienia wielu rzeczy po raz pierwszy, a dla innych – pasmo nudy, lęku i upokorzeń. To, czy w dorosłości towarzyszy nam raczej ten pierwszy, czy raczej ten drugi rodzaj wspomnień, zależy w ogromnym stopniu od tego, w jakie relacje społeczne wówczas wchodziliśmy i jakie emocje towarzyszyły nawiązywaniu tych relacji.

Z perspektywy dorosłego siła negatywnych emocji wprawdzie znacznie już słabnie, a złe wspomnienia się zacierają – co wynikać może z typowego sposobu działania ludzkiej pamięci: wraz z upływem czasu wspomnienia stają się lepsze. Nie oznacza to jednak, że – licząc na ten mechanizm – bagatelizować można dzisiejsze przeżycia naszych dzieci. Dla wielu szkoła to pierwsze poważne zetknięcie ze światem i życiem poza rodziną, w niej nabywają nie tylko wiedzę, lecz także – a może przede wszystkim – doświadczenie społeczne. Wszystkie zaś społeczne procesy, które można zaobserwować w świecie dorosłych, toczą się także w świecie dzieci i nastolatków – tylko bardziej. I silnie wpływają na to, jakimi staną się oni ludźmi.

Oddzielić się i upodobnić

Czas, w którym chodzi się do szkoły, to bowiem także czas formowania tożsamości – indywidualnej i grupowej. Ludzie zazwyczaj organizują swoje życie wokół relacji społecznych, a wiele najważniejszych myśli i uczuć koncentruje się na relacjach z innymi. Przynależność grupowa nie tylko zaspokaja ważne potrzeby, takie jak poczucie bezpieczeństwa czy ochrona przed stresem, lecz także daje poczucie tożsamości, które pozwala podtrzymywać dobre mniemanie o sobie i jest źródłem zdobywania informacji o sobie samym poprzez społeczne porównania.

Ja My Oni „Jak radzić sobie ze szkołą” (100074) z dnia 07.10.2013; Jak pomóc dziecku w edukacji; s. 32
Reklama