Kultura na weekend

Kultura na weekend. Odc. 150

Zawód: dyrygentka

„Pasja” Krzysztofa Pendereckiego zabrzmiała w Hiszpanii w Wielkim Tygodniu. Opowiada o tym dyrygentka Marzena Diakun.

4 kwietnia w Auditorio Nacional de Música w Madrycie, a dwa dni później na Festiwalu Muzyki Sakralnej w Cuenca wykonano głośne dzieło Pendereckiego z 1966 r. Poprowadziła je Marzena Diakun, laureatka Paszportu POLITYKI za rok 2016, która drugi już sezon stoi na czele Orquesta de la Comunidad de Madrid. Ściślej: w skład tej instytucji wchodzi orkiestra, chór, orkiestra młodzieżowa i chór dziecięcy. „Pasja” wymaga trzech chórów (w tym dziecięcego), więc jako trzeci przyjechał z Krakowa Chór Polskiego Radia. W wykonaniu wzięli też udział soliści z Polski: Olga Pasiecznik i Łukasz Jakobski. „Pasja” to już druga polska muzyczna Wielkanoc madryckiej orkiestry: rok temu zabrzmiało tu „Stabat Mater” Karola Szymanowskiego.

Dyrygentka opowiada o swojej pracy z zespołem, o planach artystycznych, a także o tym, czego wymaga jej zawód. O tym, że trzeba w nim podejmować decyzje czasami trudne, ale konieczne dla uzyskania właściwego efektu. Mówi też o swojej fascynacji filmem „Tár”, podkreślając, że jego wymowa nie jest jednoznaczna, a bohaterka nie jest według niej postacią negatywną, ponieważ wszystko robi z myślą o muzyce. Taka postawa jest naszej dyrygentce bliska. Rozmawiała z nią Dorota Szwarcman.

***

Cieszymy się, że słuchasz naszych podkastów. Powstają one również dzięki wsparciu naszych cyfrowych prenumeratorów. Aby w pełni skorzystać z możliwości słuchania i czytania tekstów naszych autorów z bieżących i archiwalnych numerów „Polityki” i wydań specjalnych, dołącz do grona prenumeratorów Polityka.pl.

Marzena DiakunMarzena Diakun/FacebookMarzena Diakun

Więcej na ten temat
Reklama
Reklama