Dyrygowanie jest pracą związaną z ludźmi i to mnie niezwykle kręci. Kiedy wchodzę na scenę, czuję, że jestem u siebie – mówi Anna Sułkowska-Migoń, laureatka Paszportu POLITYKI w dziedzinie muzyki poważnej.
Polka dyrektorką muzyczną ważnej francuskiej opery. Rozmawiamy z Martą Gardolińską, jedną z odnoszących sukcesy dyrygentek młodego pokolenia robiących kariery na świecie.
Polskie dyrygentki górą! Anna Duczmal-Mróz jako pierwsza Polka wygrała międzynarodowy konkurs na dyrygenckie stypendium, a Anna Sułkowska-Migoń wygrała konkurs La Maestra w Paryżu. W tym zawodzie, wcześniej zdominowanym przez mężczyzn, kobiety coraz częściej sięgają po prestiżowe stanowiska.
Rozmowa z sir Neville’em Marrinerem, wybitnym dyrygentem brytyjskim, twórcą legendarnej The Academy of St. Martin in the Fields, który właśnie kończy 91 lat
15 lat temu Marek Moś zamienił smyczek pierwszego skrzypka najlepszego polskiego kwartetu smyczkowego na batutę początkującego dyrygenta. Dziś jego orkiestrę AUKSO podziwia publiczność zarówno filharmonii, jak i Open’era.
Orkiestra to zespół ludzi, którzy – jak w fabryce czy w korporacji – mają coś razem wykonać. Z jedną różnicą: przedmiotem wykonania jest dzieło sztuki. Jak nimi zarządzać?
Dyrygent, dyktator, pracoholik. Ceniony zarówno w Rosji, jak i na Zachodzie. Żarliwy rosyjski patriota, w ostatnich wyborach wspierał Putina. Do warszawskiej Opery Narodowej Walery Giergijew przyjechał z „Wojną i pokojem” Prokofiewa.
Przez współczesnych był niedoceniony. Dzisiaj zmarły sto lat temu Gustav Mahler uchodzi za jednego z największych twórców minionego wieku.
Rozmowa z Agnieszką Duczmal, dyrygentką, szefową Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus
Rozmowa z Markiem Minkowskim, jednym z najwybitniejszych dyrygentów współczesnych, nowym dyrektorem muzycznym orkiestry Sinfonia Varsovia