Kapelmistrzyni z Poznania, córka Agnieszki Duczmal, najpierw była skrzypaczką. Kiedy studiowała w Hanowerze, zwrócił na nią uwagę japoński dyrygent i profesor tej uczelni Eiji Oue i namówił na studia dyrygenckie. Ukończyła je z wyróżnieniem i została jego asystentką w filharmonii w tym mieście. Podobnie jak jej matka, która będąc jeszcze na studiach, założyła zespół smyczkowy (dziś Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus), stanęła na czele własnej Benjamin Britten Kammerorchester i koncertowała z nią w Niemczech. Po kilku latach wróciła do Polski, najpierw na stanowisko asystentki w Filharmonii Narodowej, a od 2009 r. – drugiej dyrygentki orkiestry Amadeus, z którą nagrała cykl utworów na orkiestrę symfoniczną Mieczysława Wajnberga. Jedna z tych płyt otrzymała tytuł Exceptional od hiszpańskiego magazynu muzycznego „Scherzo”, a dyrygentka została poproszona o napisanie dla tego pisma eseju o kompozytorze.
Z czym, poza wymiarem finansowym, wiąże się uzyskany przez Annę Duczmal-Mróz tytuł Fellow w programie Taki Alsop Conducting Fellowship? Artystka będzie asystować przy pracy inicjatorki programu, cenionej dyrygentki amerykańskiej Marin Alsop, w Wiedniu i w innych miastach Europy oraz Stanów Zjednoczonych. W lipcu wystąpi na Aspen Festival, a na Ravinia Festival poprowadzi jeden z najsłynniejszych zespołów amerykańskich Chicago Symphony. Wśród tegorocznych laureatek programu jest jeszcze jedna Polka z tytułem Award Recipient: Anna Sułkowska-Migoń, studentka krakowskiej Akademii Muzycznej. A w minionych latach tytuł Associate Fellow zdobyły Marzena Diakun i Marta Gardolińska. Anna Duczmal-Mróz jako pierwsza Polka sięgnęła najwyżej.
Kobiety kobietom
Wcześniejsze laureatki już konsumują ten sukces większym zaangażowaniem na światowych scenach, a ostatnio także ważnymi stanowiskami.