Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kultura na weekend

Kultura na weekend. Odc. 256

„Amadeusz” wraca do kin. Rozwiązujemy zagadkę tego fenomenu

Michał Oleszczyk, autor podkastu Spoilermaster Michał Oleszczyk, autor podkastu Spoilermaster Anna Amarowicz / Polityka
Czy bez „Amadeusza” genialny kompozytor byłby dziś równie obecny w świadomości zbiorowej? Próbujemy to ustalić wspólnie z Michałem Oleszczykiem, autorem podkastu Spoilermaster.

„Amadeusz” niewątpliwie zmienił wizerunek Mozarta w kulturze popularnej, stając się jednym z najwyżej cenionych filmów minionego półwiecza. Po 41 latach wraca na ekrany kin. Sięgając po sztukę Petera Shaffera, Miloš Forman – sierota z czasów wojny, czechosłowacki emigrant – próbował przełożyć konflikt między Mozartem i Salierim na swoje osobiste doświadczenie.

Na ile jest to dzisiaj czytelne? Czy można powiedzieć, że nagrodzone ośmioma Oscarami arcydzieło jest jednym z ostatnich epickich widowisk realizowanych „po staremu” – bez efektów komputerowych, za to z ogromną dbałością o scenografię i kostium, któremu się udało połączyć operową inscenizację z intymnym dramatem psychologicznym? Czy bez „Amadeusza” genialny kompozytor byłby dziś równie obecny w świadomości zbiorowej?

To tylko niektóre z wyzwań, przed którymi stają widzowie mierzący się z tym dziełem. Janusz Wróblewski z gościem specjalnym „Kultury na weekend” Michałem Oleszczykiem, autorem popularnego podkastu Spoilermaster poświęconego m.in. klasyce, wychodząc od tych kwestii, próbują rozwikłać zagadkę uniwersalizmu „Amadeusza”.

OGLĄDAJ:

Reklama
Reklama