Pomocnik Historyczny

Na fali

Polska na rynku transatlantyckim

„Polonia” w gali flagowej wychodząca z portu gdyńskiego, kwiecień 1933 r. „Polonia” w gali flagowej wychodząca z portu gdyńskiego, kwiecień 1933 r. Narodowe Archiwum Cyfrowe
Masowe wyjazdy zarobkowe wpłynęły na rozwój polskiej żeglugi.
Foldery, reklamy i bilety.Biblioteka Narodowa w Warszawie Foldery, reklamy i bilety.

Obcy monopol. Strumień emigrantów z II RP do krajów zamorskich był na tyle duży, że nie mogły przejść obok niego obojętnie ani towarzystwa żeglugowe, ani państwo stymulujące emigrację. Pierwszym aktem prawnym w tym zakresie było zarządzenie Ministerstwa Przemysłu i Handlu z 1920 r. ustalające, że ruch powinien odbywać się przez Gdańsk. W pierwszych latach powojennych – pomijając zakończone klapą przedsięwzięcia polonijne (Polsko-Amerykańskie Towarzystwo Żeglugi Morskiej i Polskie Towarzystwo Żeglugowe) – obsługiwały go zagraniczne linie przewozowe.

Pomocnik Historyczny „Za chlebem i wolnością” (100132) z dnia 04.06.2018; II RP; s. 52
Oryginalny tytuł tekstu: "Na fali"