Paralele: Targowica/ Dolchstoss
„Wieszanie zdrajców” (w 1794 r.), obraz Jana Piotra Norblina z epoki.
EAST NEWS

„Wieszanie zdrajców” (w 1794 r.), obraz Jana Piotra Norblina z epoki.

Oba określenia funkcjonują jako metafora narodowej zdrady. Zazwyczaj nie potrzeba wielu słów, wystarczy napomknąć o targowicy bądź ciosie w plecy (Dolchstoss), by od razu przywołać cały zestaw skojarzeń, narodowych klisz i kompleksów. Niemniej różnica między oboma pojęciami jest o tyle zasadnicza, że zawarta w 1792 r. w Targowicy konfederacja przeciwników Konstytucji 3 maja jest historycznym faktem, natomiast Dolchstoss zadany armii niemieckiej jesienią 1918 r. przez socjalistyczną rewolucję to stworzona na polityczny użytek legenda.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj