Pomocnik Historyczny

„Nikła piękność śmiertelnych”

Leonardo da Vinci – genialny portrecista

Leonardo da Vinci „Portret Ginevry Benci”, ok. 1478–80, spoiwo olejne na desce topolowej, 38,8 × 36,7 cm, National Gallery of Art, Waszyngton. Leonardo da Vinci „Portret Ginevry Benci”, ok. 1478–80, spoiwo olejne na desce topolowej, 38,8 × 36,7 cm, National Gallery of Art, Waszyngton. National Gallery of Art
Obraz ciała i charakteru – malarskie innowacje w sztuce portretu.
Leonardo da Vinci „La Belle Ferronière”, ok. 1490–95, spoiwo olejne na desce orzechowej, 63 × 45 cm, Luwr, Paryż.BEW Leonardo da Vinci „La Belle Ferronière”, ok. 1490–95, spoiwo olejne na desce orzechowej, 63 × 45 cm, Luwr, Paryż.

Twarze anonimowe. „Gdy zechcesz odtworzyć twarz z pamięci, noś ze sobą małą książeczkę, gdzie zanotowane będą (...) rysy. (...) Twierdzę, że malarz powinien notować pozy i ruchy ludzi spowodowane bezpośrednio jakimś zdarzeniem. Powinno się je zanotować lub wrazić w pamięć” – pisał Leonardo da Vinci w „Traktacie o malarstwie”. Sam z uwagą i ciekawością studiował ludzkie twarze. Pozostawił wiele rysunków, które są studiami głów różnych typów ludzkiej urody „stosownie do wieku, kompleksji czy charakteru”.

Pomocnik Historyczny „Leonardo da Vinci” (100148) z dnia 20.05.2019; Epoka i postać; s. 30
Oryginalny tytuł tekstu: "„Nikła piękność śmiertelnych”"