Pomocnik Historyczny

„Wielkie podobieństwo do Jowisza”

Człowiek wynurza się z mroków średniowiecza

„Lorenzo de Medici w otoczeniu filozofów i uczonych”, Giorgio Vasari i Marco Marchetti, malowidło ścienne, XVI w., Palazzo Vecchio we Florencji. „Lorenzo de Medici w otoczeniu filozofów i uczonych”, Giorgio Vasari i Marco Marchetti, malowidło ścienne, XVI w., Palazzo Vecchio we Florencji. BEW
Człowiek uniwersalny w literaturze renesansu.
„Na statku Fortuny”, płyną nim Nannina de Medici z mężem Bernardo Rucellai, akwaforta, druga połowa XV w.British Museum „Na statku Fortuny”, płyną nim Nannina de Medici z mężem Bernardo Rucellai, akwaforta, druga połowa XV w.

Odczarowanie mitu. Kto stworzył człowieka renesansu? Do pewnego stopnia – wraz z wizją fenomenu renesansowej Italii – szwajcarski historyk Jacob Burckhardt. W 1860 r. odróżnił kulturę średniowieczną i renesansową, przyporządkowując tej pierwszej koncentrację na Bogu, uwikłanie człowieka w struktury feudalne i zależność od Kościoła, tej drugiej natomiast – indywidualizm, antropocentryzm, prymat dzieł sztuki. Kultura renesansowej Italii miała wynurzyć się nagle z mroku średniowiecza jak Wenus z morskiej piany.

Pomocnik Historyczny „Leonardo da Vinci” (100148) z dnia 20.05.2019; Konteksty; s. 64
Oryginalny tytuł tekstu: "„Wielkie podobieństwo do Jowisza”"